Verkoop in de kunstsector

Over Kunstcentrum Haarlem

Kunstcentrum Haarlem huisvest naast een kunstuitleen voor bedrijven en particulieren, een galerie met omvangrijke tentoonstellingen en kleine presentaties, een exclusieve cadeau- en designwinkel met een uitgebreide en toonaangevende collectie tassen, designartikelen, sieraden, glaskunst, gebruikskeramiek, boeken, gadgets en accessoires. Een belangrijk element van het succes van Kunstcentrum Haarlem is het voortdurend inschatten van de toekomst zodat het adequaat inspeelt op veranderende marktomstandigheden. De klantbenadering door de 8 medewerkers staat daarbij centraal. Om een passende keuze uit het ruime producten- en dienstenaanbod te kunnen maken, is het belangrijk dat de klanten goed door de medewerkers van Kunstcentrum Haarlem geadviseerd worden.

De samenwerking met PAK organisatieontwikkeling in de opzet van de verkooptraining

Nadat de deelnemers zich via intakegesprekken op de verkooptraining hadden voorbereid zijn zij in drie dagdelen eind 2012 door trainer Frits Cohen en trainingsacteur Rosa Evans-Knaup getraind. De training was zeer realistisch omdat herkenbare praktijksituaties op de werkvloer zelf werden behandeld. Een theoretisch kader zorgde voor kennisvergroting ten aanzien van verkoop en klantgerichtheid.

Opdrachtgever Cune van der Zwaan (marketing en bedrijfsvoering)

“Wij wilden een Verkooptraining voor onze medewerkers organiseren die volledig was afgestemd op het complete en specifieke producten- en dienstenaanbod. Onze projectleider van PAK organisatieontwikkeling, Frits Cohen, is er zeer goed in geslaagd een op maat gemaakte training op te stellen. De training was interactief, op locatie, midden tussen de kunstwerken, en met een prettige afwisseling tussen theorie en praktijk. Alle deelnemers aan de training waren bijzonder enthousiast over de opzet en de inhoud van de training.

De professionele, flexibele, kritische en zeer praktijkgerichte werkwijze van zowel Frits Cohen als Rosa Evans-Knaup hebben alle deelnemers als bijzonder constructief en prettig ervaren. Indrukwekkend was het sterke inlevingsvermogen tijdens de rollenspellen van de trainingsactrice Rosa Evans-Knaup, heel treffend.

De trainingsdagen hebben alle deelnemers en de organisatie nieuwe kennis, inzichten en tools opgeleverd om het contact en de benadering van klanten open, persoonlijk en meer effectief te laten verlopen.”

Projectleider Frits Cohen

“Kunstcentrum Haarlem wilde met deze Verkooptraining Klantgerichtheid de medewerkers ondersteunen meer omzet te genereren, met name in de abonnement verkoop. Om dit te bereiken heb ik samen met Cune van der Zwaan veel aandacht besteed aan het op maat maken van deze training. Een belangrijk onderdeel daarvan was de individuele mentale voorbereiding van de deelnemers. Tijdens individuele intakegesprekken zijn zij geïnformeerd over het hoe en waarom van de training en werd ieders persoonlijke leerdoel in kaart gebracht. Ook werd van elke deelnemer duidelijk wat die sterk en minder sterk vond aan het heersende verkoopproces van Kunstcentrum Haarlem. Al deze informatie kon ik als projectleider en trainer samen met de trainingsacteur verwerken in het trainingsprogramma. Zo waren Rosa en ik in staat een prikkelende Verkooptraining aan te bieden binnen een voor de deelnemers herkenbare en realistische setting.

Persoonlijk was ik onder de indruk van de leergierigheid van de deelnemers. Hun open en onderzoekende houding heeft bijgedragen aan momenten van diepgaande reflectie in het verkoopproces met klanten. Ik dank alle betrokkenen van Kunstcentrum Haarlem voor de fijne en constructieve samenwerking tijdens deze Verkooptraining klantgerichtheid.”