Omgaan met werkdruk 

We gaven 4 workshops rond het omgaan met werkdruk in het onderwijs voor opdrachtgever Zaan Primair.

Stichting Zaan Primair is het bevoegd gezag van 28 scholen voor openbaar primair onderwijs in de gemeente Zaanstad. Dagelijks werken zo’n 750 personeelsleden met hart en ziel aan kwaliteitsonderwijs voor ruim 6900 leerlingen.

Medewerkers ondersteunen 

Alhoewel het ervaren van werkdruk voor de één niet is wat het voor de ander betekent, erkent Zaan Primair dat leerkrachten steeds vaker een te hoge werkdruk ervaren. Een scala van impulsen liggen hieraan ten grondslag, bijvoorbeeld: misverstanden over de toepassing van de onderwijs cao, steeds meer eisende en mondige ouders, opdrachten van het bestuur en de schoolleiding, inspectie-eisen, richtlijnen vanuit Den Haag, de eigen betrokken houding, etc.

Voor medewerkers die zich willen ontwikkelen in het omgaan met werkdruk biedt Zaan Primair, via haar Zaan Primair Academie, de mogelijkheid tot het volgen van 4 op zichzelf staande timemanagement workshops. Geïnteresseerde leerkrachten, adjunct schoolleiders, schoolleiders en ondersteunend onderwijs personeel kunnen zelf bepalen of ze één of meerdere workshops doorlopen.

Greta – Leerkracht Groep 4 “Ik vond workshop I precies goed, duidelijk, inspirerend, nuttig, ik was positief verrast en het zet me op scherp. De workshop heeft mij aan het denken en handelen gezet. Dat gaat mij veel tijd schelen.
Door workshop II voelde het alsof er een last van mijn schouders is gevallen. Het was voor mij echt een eyeopener. Bijvoorbeeld: voordat je met je werk begint, eerst prioriteiten stellen. En niet terwijl je bezig bent of aan het einde van de dag. Deze workshop heeft er voor gezorgd dat ik met meer plezier naar mijn werk ga. Ik vond trainer Barbara echt super en inspirerend omdat ze open was. En ze vertelde uit eigen ervaring. Ook deelde ze waar zij nog steeds mee worstelt. Van workshop I werd ik erg enthousiast en toen heb ik mijn collega’s enthousiast gemaakt en die zijn naar workshop II geweest. ‘Eindelijk een praktische workshop’ werd er gezegd. Ik geef workshop II een 10.”

De aangeboden 4 workshops binnen Omgaan met werkdruk in het onderwijs:

I – Kan ik mijn tijd besteden zoals ik dat wil? Invloed uitoefenen; cirkels van invloed en betrokkenheid.

II – Hoe kom ik toe waaraan ik toe wil komen? Prioriteiten bepalen; Eisenhowermodel.

III – Hoe zorg ik voor overzicht en structuur in mijn werk? Plannen; Planningsmodel ‘tijd creëren’.

IV – Hoe zeg ik nee met het in stand houden van de relatie? Positie bepalen; PAK-model.

Karin – LeerkrachtHet is fijn om met trainer Frits te werken. Rustig en duidelijk en constructief. Veel doen in korte tijd. Hij zet een fijne vertrouwelijke sfeer neer. Dank. Voor mij was de eyeopener dat ik mijzelf nu kan afvragen of het probleem bij mij ligt (zo ja, dan ben ik de enige die iets kan veranderen) of dat het buiten mij ligt en dan kan ik zoeken, met een ander, naar een oplossing. Ik geef de workshop een 8.”

De workshops zijn:

  • Laagdrempelig – meerdere deelname data mogelijk, uitvoering van 15:00 – 17:30 uur;
  • Kort en krachtig – een workshop duurt 2,5 uur;
  • Interactief – tijdens de uitvoering op maat gemaakt op basis van de behoefte van de deelnemers;
  • Kleinschalig – maximaal 8 deelnemers per workshop;
  • Registerleraar gecertificeerd.

Maaike – Leerkracht Groep 3 “Ik vond het een goede workshop (II). Tijdens deze workshop werd ik bewust van mijn eigen handelen en van de urgentie van bepaalde zaken. Voor mijn gevoel waren bijvoorbeeld alle activiteiten op mijn lijstje belangrijk en urgent, maar het model van Dr. Eisenhower gaf mij inzicht in wat wel en niet belangrijk is, wat urgent en niet urgent is. Ik vond trainer Floris erg inspirerend, hij straalde een aangename rust uit. In mijn dagelijkse werkpraktijk ga ik mijn activiteiten plannen volgens het model van Eisenhower. Eerst deed ik dingen op mijn lijstje die ik leuk vond, nu ga ik eerst een verdeling maken, of de activiteiten belangrijk/niet belangrijk zijn, urgent/niet urgent, e.d. Naar aanleiding van deze workshop ben ik zeker van plan om de volgende workshop (III) te gaan volgen. Ik geef deze workshop een 8.”

Opdrachtgever Opleidingsadviseur Vincent Plomp

“Al enige jaren komt PAK bij Zaan Primair over de vloer en verzorgen zij de nodige trainingen en workshops, gericht op communicatie. Aanvankelijk is Frits Cohen begonnen met een training voor de visitatiecommissie, maar inmiddels is het palet aan thema’s uitgebreid, gericht op zowel individuele medewerkers als hele schoolteams.
De kracht van de trainers van PAK is dat hun aanpak altijd aansluit op de persoonlijke leerdoelen en -vragen van de deelnemers. De deelnemers kunnen de volgende dag direct in de praktijk aan de slag met wat zij in de workshop geleerd hebben. Bij leerkrachten, schoolteams en schoolleiders zie ik blijvende gedragsveranderingen, die zowel de onderwijsprofessional als de onderwijsorganisatie vooruit helpt. PAK levert kwaliteit en is een betrouwbare samenwerkingspartner voor onze organisatie.”

Dionne – Leerkracht Groep 1-2 “Ik vond het prettig om in workshop (III) van Omgaan met werkdruk in het onderwijs inzicht te krijgen hoe je zaken kunt indelen op urgentie. Trainer Frits legde alles duidelijk en helder uit. Ik kwam erachter dat ik teveel zaken, die nog zouden kunnen wachten, al te vroeg af wil hebben. Dat bezorgt mij veel stress. Deze week ging het al beter door zaken over de herfstvakantie te tillen. Het was een gezellige, nuttige en leerzame workshopmiddag. Ik ga mij zeker nog inschrijven voor een ander onderdeel. Ik geef de workshop een 8.”

Projectleider Omgaan met werkdruk Frits Cohen

“Door de vele prettige contacten die ik binnen Zaan Primair heb, in het bijzonder met Opleidingsadviseur Vincent Plomp, ben ik goed geïnformeerd over wat er binnen de organisatie leeft. Deze kennis heb ik kunnen benutten om op verzoek van Zaan Primair de bovenstaande 4 workshops te ontwikkelen en aan te bieden. Naast mijzelf worden ze uitgevoerd door nog 3 PAK-collega’s (Barbara Klaaysen, Floris van Tilburg, en Marja Leertouwer). Voor ons is het heel dankbaar werk omdat we ervaren hebben dat we de deelnemers echt verder helpen in het voorkomen van of omgaan met werkdruk. De kleinschalige opzet, waarmee we kwaliteitsaandacht kunnen geven aan elke deelnemer, draagt daar zeer zeker aan bij!”

Katja – Leerkracht “De workshop (III) was interessant en leerzaam. De hoeveelheid werk is er niet minder door geworden maar ik zie nu ook weer het werk dat al verricht is. Op die manier kan ik met een voldaan gevoel aan de volgende opdracht beginnen. De interactie tussen de trainer en de deelnemers verliep vlot. Er was genoeg ruimte voor eigen inbreng. De presentatie was duidelijk en met goede tips. Er heerste een prettige en vertrouwde sfeer. Uit deze workshop heb ik meegenomen dat ik tijdens mijn planning de juiste prioriteiten moet stellen en ook moet leren vaker ‘nee’ te zeggen. Bedankt voor de tips! Ik geef de workshop een 7.”

Trainer Floris van Tilburg

“Stel, je werkt met passie in het onderwijs, je staat voor de klas, hebt een ondersteunende of een bestuurlijke functie. Er wordt veel van je gevraagd. Lesgeven, registratie, administratie, overleg, voorbereiden, rapport besprekingen, budgettering, plannen, avondvierdaagse, een nieuwe collega inwerken, schoolviering… en ga zo maar door. Je werkdagen lijken maar voller en voller te worden, en alles lijkt even belangrijk. En als jij het niet doet, wie dan? Je hebt het gevoel dat je steeds minder tijd kan besteden aan waarom je ooit in het onderwijs bent gegaan: kinderen helpen en uitdagen in hun ontwikkeling. Hoe kun je nu, met alles wat er speelt, je focus weer terug brengen naar je hoofdtaak?
Met deze vraagstukken ontmoet ik de leerkrachten en medewerkers van Zaan Primair in de workshops Timemanagement. Bevlogen vakmensen, met een hart voor onderwijs. En het is voor mij een groot plezier om met ze op pad te gaan in het organiseren van hun eigen werktijd. Uit eigen ervaring weet ik (thuis beide zelfstandig ondernemer en samen hebben we twee jonge kinderen) dat er veel op je afkomt, en dat veel daarvan belangrijk is.
Opnieuw focussen op wat je wilt en waar je wél invloed op hebt, zorgt voor helderheid. Leren je tijd te structureren, en delegeren wat niet perse bij jou taak hoort, zorgt voor ruimte in je dag en in je hoofd. Dat levert meer autonomie, plezier en passie op. Daar draag ik graag aan bij.”

Christine – Leerkracht “Mede door de kleine groep heb ik workshop IV als heel persoonlijk en dus prettig ervaren. De workshop heeft mij opgeleverd dat ik nu NEE durf te zeggen als het echt niet past, precies de reden waarom ik kwam. Trainer Floris was rustig, had oog voor het individu en er was een prettige ontspannen sfeer waardoor we ook “durfden” in het rollenspel. Ik geef de workshop een 8.”

Meer weten over omgaan met werkdruk in het onderwijs? »