Presenteren in de media

Over Hello Gorgeous

Hello Gorgeous is een Nederlands tijdschrift voor en door mensen die leven met HIV. De makers zeggen het zelf zo: “We gaan op vakantie, vieren feest, houden van een gezonde maaltijd, doen veel aan sport, houden van seks, zijn creatief, vinden lichaam en geest belangrijk en zijn dol op een goed gesprek: over onze HIV-medicatie bijvoorbeeld. Omdat we vinden dat praten over hiv vanzelfsprekend is.” Meer informatie over het magazine vindt u op de website van Hello Gorgeous.

De samenwerking in de mediatraining met Marianne Vloetgraven

In juni 2012 is het nieuwe blad Hello Gorgeous gepresenteerd aan (potentiële) adverteerders, de pers en andere belangstellenden. Op 28 november 2012 heeft de publiekslancering plaats gevonden.
De visie over HIV van de twee hoofdredacteuren is een stuk genuanceerder, dan dat we doorgaans meekrijgen. Die visie komt ook tot uiting in het tijdschrift waarmee men de kwaliteit van leven van mensen met HIV flink wil verbeteren. Jacob van Megen en Leo Schenk verwachtten dat ze na de publiekslancering regelmatig door de media geïnterviewd zullen worden. Beiden gaven aan dat het spannend is en blijft om over dit onderwerp interviews te geven. Pers vraagt nogal eens door naar ranzige details, geven blijk van vooroordelen over leven met HIV en lijken vaak over achterhaalde informatie te beschikken. Vandaar een mediatraining: “Hoe kunnen we daar mee omgaan en toch ons zelf blijven?”

In overleg met Jacob en Leo heeft PAK organisatieontwikkeling voor hen een training verzorgd van 2 dagdelen. Het eerste dagdeel is besteed aan ondersteunende theorie, bovendien was er aandacht voor de aanstaande adverteerderpresentatie. Op de 2e dag is de opgedane kennis toegepast met de acteur in de vorm van een mediatraining. Dit dagdeel was ter voorbereiding van de definitieve lancering van het blad.

Opdrachtgevers Jacob van Megen en Leo Schenk

Jacob van Megen: “Ik vond werken met een acteur in de mediatraining erg leerzaam. Ik voel me nu zekerder. Inzet was een tekst (Seksdagboek) die uiteindelijk niet is gepubliceerd, omdat de tekst vragen opriep die we in een interview setting moeilijk konden beantwoorden. Als zakelijk hoofdredacteur was mijn opdracht om een tekst te verdedigen waar ik niet achter stond.”

Leo Schenk: “Mooi stiltemoment in alle drukte. Goed om te focussen op wat gaat komen. Inspirerend en zingevend. To the point en precies goed.”

Projectleider Marianne Vloetgraven over deze mediatraining

“Toen ik kennismaakte met Jacob en Leo werd ik getroffen door hun bevlogenheid en passie voor het onderwerp “leven met HIV” en de positieve sfeer in Hello Gorgeous sprak me meteen aan. Na het in kaart brengen van de wensen en behoeftes van Jacob en Leo, heb ik een maatwerkprogramma gemaakt dat daarbij aansloot. Niet alleen de theorie, ook het werken met een camera was daarin zeer belangrijk. Door de openheid van beide kanten hebben we maximaal resultaat kunnen boeken. En ook nog heel veel plezier gehad!”