Hoe ga ik daar mee om?

Over Voetencentrum Wender

Voetencentrum Wender is een groeiend bedrijf waar op dit moment 13 kleinere en grotere locaties in Twente bij zijn aangesloten. Podotherapeuten werken soms op meerdere locaties. Ook in de ziekenhuizen waarmee wordt samengewerkt bevinden zich gespecialiseerde voetenteams met podotherapeuten van Wender.
De doelstelling van de podotherapeuten is om voetproblemen breed aan te pakken voor de beste oplossing. Omdat voetproblemen veel oorzaken, en daarmee ook vele gevolgen kunnen hebben, worden ze breed onderzocht en in beeld gebracht om vervolgens vanaf de bron te worden aangepakt. Iedere patiënt krijgt een persoonlijk behandelplan.

Er wordt met veel disciplines samengewerkt; van vaatchirurg tot mensendiecktherapeut en van orthopedisch schoenmaker tot diabetes verpleegkundige. De binnen de organisatie werkende podotherapeuten zijn allemaal officieel gecertificeerd voor Directe Toegankelijkheid Podotherapie (DTP). Daarmee is een verwijskaart voor patiënten niet meer noodzakelijk.
Ook maatschappelijk gezien wil de organisatie haar bijdrage leveren. Zo steunt zij verschillende loopevenementen en doelen die in verband staan met podotherapie. Voor meer informatie over Voetencentrum Wender klikt u hier.

De lezing omgaan met claimend gedrag in de zorg

PAK organisatieontwikkeling werd door Voetencentrum Wender gevraagd een interactieve lezing over claimend gedrag in de zorg te verzorgen tijdens een bijscholingsavond. Hierbij was de vraag: ‘hoe kan men beter/makkelijker omgaan met agressie en claimend gedrag in de zorg praktijk, wat is ieders eigen aandeel en welke vaardigheden kan men inzetten om een bevredigender eindresultaat te behalen?’

Hierbij was het doel:
– De deelnemers kennis en inzicht te laten krijgen in hoe men om kan gaan met agressie/claimend gedrag in de zorg praktijk,
– Bewustzijn creëren van de eigen rol in een dergelijke situatie,
– Dat men aan het einde van de lezing handvatten, zin en moed heeft om in die situaties iets te doen zodat men (redelijk) tevreden een dergelijk gesprek af kan sluiten.

Interactiviteit met de zaal was hierbij van groot belang. Om de tijd die PAK organisatieontwikkeling kon besteden aan het onderwerp, en de doelstelling die we daarin wilden verwezenlijken, zo functioneel mogelijk te gebruiken zette PAK een procesbegeleider in en een trainingsacteur, dit waren Isa Roest en Frits Jansma. De 80 minuten over claimend gedrag in de zorg die PAK mocht invullen werden in drie blokken verdeeld. In blok 1 inventariseerde Isa met de zaal wat men onder agressie/claimend gedrag in de zorg verstaat. In blok 2 gaf Isa korte en krachtige achtergrondinformatie over wat wordt verstaan onder agressie. Hierbij kwamen tevens de vragen aan bod: ‘Waar komt agressie/claimend gedrag in de zorg vandaan?’ ‘Wat is jouw aandeel in een dergelijke situatie?’ ‘En welke acties jij zelf kan ondernemen in een dergelijke situatie waar je agressie/claimend gedrag in de zorg tegenkomt.’

Het derde blok startte met een centrale oefening over spanningscontrole. Daarna volgden situaties die voorkomen in de verschillende praktijken. De situatiescènes werden uitgespeeld; eerst liep de situatie verkeerd af en daarna kreeg de zaal de mogelijkheid om aanwijzingen te geven en op die manier invloed te creëren op de situatie. Zo werkten Isa en Frits samen met de deelnemers naar een gesprek met een goede afloop.

Opdrachtgever Anke Michel (Podotherapeut bij Voetencentrum Wender) over de samenwerking met PAK organisatieontwikkeling en het resultaat

“Voor mij was het best even zoeken naar een geschikte cursusleider. Eerdere congressen en bijscholingen die ik heb georganiseerd gingen eigenlijk altijd over bepaalde klachten, heel vakinhoudelijk dus. Nooit eerder hebben we een onderwerp als agressie of claimend gedrag in de zorg voor onze bijscholingen gehad. Het contact met Isa verliep vanaf het eerste moment heel prettig. Isa gaf mij meteen het gevoel dat we samen een workshop op maat zouden maken. Eerst hebben we een soort leerdoel voor deze avond vastgesteld. Ik wilde graag dat mijn collega’s handvaten zouden krijgen waar ze op terug konden vallen als ze in een situatie zouden komen waarbij een patiënt agressief of claimend zou worden. We wilden beiden dat het een interactieve avond zou worden en ik wilde heel graag dat het vooral een leuke bijeenkomst werd.

Uiteindelijk hebben mijn collega’s de cursus beoordeeld met een 8.6 voor de sprekers en een 8.5 voor de praktijkgerichtheid van de cursus. Hoge cijfers dus! Wat ik erg prettig vond is dat we samen veel overlegd hebben over hoe de avond er uit zou komen te zien. De deskundigheid en vakbekwaamheid van Isa en Frits hebben deze avond tot een leerzaam succes gemaakt.”

Projectleider Isa Roest over de samenwerking met Voetencentrum Wender

“Vanaf het eerste moment kwam er een goed en stevig contact tot stand tussen mij en Anke Michel van Voetencentrum Wender. We onderzochten samen de mogelijkheden voor het onderwerp (claimend gedrag in de zorg en agressie) en stelden over en weer kritische vragen aan elkaar. Zo kwamen we tot een mooi plan waarin we de hele vraag terug zagen komen.

De avond zelf is energiek geweest, telkens kwamen er opmerkingen, vragen en antwoorden uit de zaal. Ondanks dat er 100 mensen zaten was iedereen actief aan het werk. De opbouw van de interactieve lezing (wat verstaan we onder agressie, hoe werkt dat in onze hersenen en denken en uiteindelijk, hoe doen we dat in communicatie?) had een logische opbouw.
Het contact en de secuurheid van Anke heeft me geholpen hier een leerzaam project neer te zetten.”

Trainingsacteur Frits Jansma over de samenwerking met Voetencentrum Wender

“Nadat Isa en ik samen die avond twee lezingen over claimend gedrag in de zorg hadden aangehoord, dachten we meteen hetzelfde: stoelen anders, niet in rijtjes achter elkaar , maar ‘en ronde’ zoals in een theater. En het werkte.
Na het voorstellen van elkaar en een inleiding van Isa, speelde ik verschillende rollen waarbij de zaal moest uitvinden of ik agressie of claimend gedrag liet zien. Dit maakte de deelnemers los en spontaan, iets waar ik me aan het begin wel eens zorgen over maak, maar dit bleek ten onrechte. De deelnemers werden enthousiast en waren bereidt om mee te werken waardoor er een aangename werksfeer ontstond met veel aandacht en discussie.

Ook de samenwerking met Isa en mij ging uitstekend, we hadden maar een half woord nodig om tot een goed en duidelijk rollenspel te komen. En als hoogtepunt konden de deelnemers Isa tekst influisteren wat ze konden zeggen om de agressie bij mij te laten de-escaleren. Kortom, ik kijk terug op een werkzame en leerzame avond. En ik weet nu precies wat podotherapeuten zijn.”

Indicatieve offerte (in-company) training Claimend gedrag in de zorg

    U kunt meerdere onderwerpen kiezen.