Verandermanagement; een continue proces

Verandermanagement is een vorm van management waarbij er planmatig of procesmatig sturing wordt gegeven aan activiteiten die gericht zijn op het aanpassen van de organisatie. Deze veranderingen kunnen op verschillende gebieden zijn: verandermanagement gericht op de verhoging van de efficiëntie, verandermanagement gericht op de bedrijfsstructuren en verandermanagement gericht op de werkwijze van de organisatie.

Ontwikkelingen in de omgeving leiden vaak tot noodzakelijke aanpassingen van de organisatie. Deze aanpassingen leiden tot veranderingen. Veranderen is in deze tijd ook geen incidentele bezigheid meer. Het is een continu proces geworden. Daarom is het belang van effectief verandermanagement ook groot.

Veranderingen in de omgeving van de organisatie

De omgeving van organisaties bestaan uit de algemene en directe omgeving. Onder de algemene omgeving verstaan we de economische, demografische, sociaal maatschappelijke en technologische invloeden. De directe omgeving bestaat uit de eigenaren, belangenorganisaties, werknemers en de markt van de organisatie.

Veel vraagstukken van verandermanagement zijn ontstaan door ontwikkelingen in de algemene en directe omgeving. Wanneer een organisatie niet reageert op deze ontwikkelingen kan het zijn bestaansrecht verliezen. Het is belangrijk om deze ontwikkelingen in kaart te brengen. Dit kan door middel van een externe en interne analyse. Bij de externe analyse wordt een omgevingsdiagnose gedaan en bij de interne analyse wordt een organisatiediagnose gedaan.

Verschillende veranderingsstrategieën

Om verandermanagement effectief te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat managers op de hoogte zijn van de verschillende veranderingsstrategieën. In het boek ‘Leren veranderen’ onderscheiden De Caluwe en Vermaak vijf veranderingsstrategieën op basis van kleur: geel, blauw, rood, groen en wit.

Kleuren verandermanagement Caluwe

De gedachten hierachter is dat mensen verschillend tegen een verandering aan kunnen kijken. De kleuren helpen bij het in beeld krijgen van de mening en gedachte van de ander ten opzichte van de verandering. Op basis hiervan kun je als manager een keuze maken over de aanpak van het veranderingsproces. Wil je nog meer lezen over het kleuren denken lees dan het volgende artikel van de Caluwe: veranderen in vijf kleuren.

Opleidingen verandermanagement

De hedendaagse manager is voortdurend bezig met veranderingen. Hij krijgt te maken met nieuwe strategieën, afdelingen, producten en rollen. Het kunnen omgaan met verandering is dus van belang. In de opleiding verandermanagement worden de fasen van verandering geïntroduceerd. De deelnemers leren in welke fasen medewerkers tijdens een verandering terecht komen en welke gedragingen daarbij horen. In de opleiding oefenen de deelnemers in het omgaan met weerstand en het uitlokken van verandertaal bij medewerkers.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten over de training verandermanagement »

Deelnemers aan de training verandermanagement beoordelen ons met 4.3 van de 5 sterren (45 beoordelingen )

4.5/5
"Prima training met voldoende ruimte om aan te geven met welke problemen je zit. Toepassing DISC was ook erg nuttig en direct toepasbaar. Thema ‘de ijsberg smel’t was ook goed en de bijbehorende theorie is goed besproken. DISC is prima toe te passen op mijn team en geeft je een goed inzicht in hoe je kunt omgaan met de verschillende typen. Ook de theorie van John Kotter kun je prima toepassen. Deze training heeft mij nog meer inzicht in mijn mensen opgeleverd. Trainer Allard vond ik goed, hij geeft prima feedback op wat hij ziet en geeft bruikbare tips. Allard ging de discussie aan maar laat iedereen ook in zijn waarde. Ook trainingsactrice Barbara vond ik goed, direct en ze geeft je veel ruimte om te oefenen en om ook even een time out te nemen. Geeft goede feedback die je dan ook weer direct kunt toepassen."
4/5
""Ik vond trainer Allard goed. De training was verassend; van Kotter (theorie) naar DISC door naar de praktijk. De training heeft mij inzicht in de wijze van benaderen opgeleverd, hoe anderen naar mij kijken en meer eigen inzicht. Ik ga de stereotypes (mijn collega’s op de afdeling) benaderen op de wijze die ik in de training geleerd, bij het communiceren van de komende veranderingen.""
3.5/5
""Ik vond de training erg interessant. De besproken punten waren niet geheel nieuw, maar wel zeer goed om weer bewust bij stil te staan. De rollenspellen waren zeer nuttig. Ik ga het DISC-profiel meenemen in communicatie met mijn mensen. En de wie-wat-hoe-waarom vragen gebruiken bij het communiceren van verandering. De training heeft mij inzicht in de verschillen tussen mensen opgeleverd en hoe je op deze verschillen kunt inspelen. Realisatie dat de verschillende types elkaar aanvullen bij een verandering. Een ‘Nee-nee’ is ook handig in zo’n team. Trainer Allard was goed, hij nam de tijd voor mensen.""

je bent offline