Sales is mensenwerk

In onze salestraining onderkennen wij dat iedere verkoper verantwoordelijk is voor zijn eigen gedragingen, gedachten en gevoelens. Als de verkoper zichzelf met succes wil veranderen en beter wil worden in zijn vak, moet hij zich bewust zijn van zijn performance in iedere stap in het salesproces. Iedere verkoper heeft zijn sterke en zwakke punten, maar ook miskende blinde vlekken. Om op deze gebieden te kunnen veranderen heeft de verkoper salestraining en begeleiding nodig van ervaren salestrainers.

Te gek! Zat goede combi in van soft-skills (met hart verkopen) en hard-skills (argumenten weg nemen). De Trainer van PAK Past heel goed bij de groep en wat de groep nodig had/heeft. Energiek, integer, uit het hart, kundig. Aart – Founder & board member Vandebron.

PAK biedt supervisie aan management teams en de training duurzame sales aan verkopers en accountmanagers, opgebouwd in slimme modules. Maak je keuze.

Een salestraining met slimme modules

Wij werken praktisch door de deelnemers aan de salestraining te laten ervaren hoe ze succesvol gedrag kunnen zetten. We gaan recht op ons doel af: verbetering van het gedrag dat leidt tot verbeterde resultaten.

Module 1. Productpresentaties en USP’s

Inhoud. De eerste indruk van de verkoper is bepalend voor het vervolg van het verkoopproces. De deelnemers hebben zich voorbereid op een presentatie die antwoord geeft op de vraag: ‘waarom zou ik het door jou aangeboden product/dienst van jou kopen?’ Deze elevatorpitch wordt onder begeleiding van de salestrainer voorbereid met behulp van het AIDAmodel: Attention, Interest, Desire, Action. De presentaties duren maximaal 45 seconden waarna de verkoper feedback krijgt van zowel de salestrainer als de andere deelnemers.
Resultaat. Op ieder moment van de dag kunnen zeggen wat de essentie is van zaken doen met jou.

Module 2. Het salesproces in 6 stappen

Inhoud. Wij beschikken over de meest inzichtelijke en praktisch hanteerbare salestest die beschikbaar is: het Commerciële DISC-stijlprofiel! Dit profiel is gebaseerd op de gevalideerde DISC-test. We meten hoe hoog jouw salesteam scoort in de 6 stappen van het salesproces. We starten deze module van de sales training met de uitleg van het salesproces. De deelnemers krijgen inzicht in het belang van iedere stap. Vanuit het persoonlijke Commerciële DISC-profiel van de individuele deelnemers wordt in de trainingsruimte de sterken en zwakten van de groep fysiek in kaart gebracht. Een salesteam is zo sterk als de zwakste schakels. Stel je voor dat je met 10 man geweldig goed contact kan maken, maar niemand is goed in relatiebeheer. Kun je dat maar beter in beeld hebben!
Resultaat. Inzicht in de 6 stappen van het salesproces en de sterkten en zwakten in het team per stap.

Module 3. Persoonlijk ontwikkelplan o.b.v. sterkte/zwakte analyse

Inhoud. In sales heb je vissers en jagers. In de salestraining maken we van alle deelnemers jagers. We maken ze expert in het najagen van hun persoonlijke ontwikkeling. Waar anderen wachten tot ze iets leren of aangereikt krijgen zetten we de deelnemers aan de salestraining in de lead van hun eigen groeiproces. In koppels worden SMART afspraken gemaakt over de leerdoelen en er wordt een beeld gemaakt van hoe de nieuwe inzichten en vaardigheden in de praktijk tot resultaat zullen leiden. In het vervolg van de salestraining zullen de deelnemers verbaast zijn van het positieve effect van het aanbrengen van deze focus.
Resultaat. Een sterke focus op de juiste leerdoelen die tot resultaten leiden.

Module 4. Voorbereiding: de klant in kaart

Inhoud. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt zeker voor consultatie selling! Je brengt de klant vooraf letterlijk in kaart. In de training raken de deelnemers vertrouwd met Roos van Leary. Hierin worden beslissers en beïnvloeders in kaart gebracht en de verwachting of ze positief of negatief tegenover de aankoop staan. Dit overzicht maakt duidelijk met wie je aan tafel moet zien te komen. Hoe je dat doet zonder mensen te passeren, oefenen we op verrassende wijze.
Resultaat. Deelnemers kunnen inzichtelijk krijgen wie interessant is binnen de kopende partij en hoe ze bij die perso(o)n(en) aan tafel kunnen komen.

Module 5. Afstemmen op inkoopstijlen (DISC)

Inhoud. Naast inzicht in je eigen gedragsstijl is het herkennen van de stijl van de klant minstens zo belangrijk. Wat voor type krijg je tegenover je? Met behulp van sociale media is het mogelijk om interessante informatie in te winnen over het karakter van de klant. In de salestraining leer je waar je op moet letten. Zoals je jezelf hebt leren kennen in het Commerciële stijlmodel kun je, gebaseerd op datzelfde model, inschatten hoe de klant zal communiceren en het allerbelangrijkste: wat dat betekent voor jouw aanpassing aan de klant!
Resultaat. Het kunnen inschatten van de communicatiestijl van de klant op basis van informatie en foto’s. Stijlflexibiliteit!

Module 6. Verkoop principes

Inhoud. Verkoopprincipes zijn oneindig veel belangrijker dan verkooptechnieken. De keuzes van een proactieve verkoper vindt plaats op basis van zijn bewust gekozen waarden en principes. Een opsomming van de principes van een aantal topverkopers en topondernemers:

• Walt Disney: ‘Elke droom is mogelijk voor wie de moed heeft er trouw aan te blijven.’

• Steve Jobs: ‘Als vandaag de laatste dag is van mijn leven, zou ik dan doen wat ik van plan ben te gaan doen?’

• Richard Branson: ‘Als het niet leuk is, is het niks.’

• Henry Ford: ‘De vreugde in het werk komt van de kans om te dienen.’

In de training begeleiden we de deelnemers naar de kern van hun handelen. Op welke principes baseren zij dag in dag uit hun gedrag naar klanten?
Resultaat. Duidelijkheid en houvast van waaruit proactief handelen in sales zal ontstaan.

Module 7. Contact maken met impact

Inhoud. Leuke mensen doen zaken met leuke mensen, gulle met gulle, bange met bange, winnaars met winnaars en mensen met zelfvertrouwen met mensen die te vertrouwen zijn. We zien de wereld niet zoals hij is, maar zoals wij zijn! Belangrijker dan alle technieken en trucen is het oordeel dat je hebt naar de klant. Deze voelt, vaak onbewust, meteen of het je menens is of dat je eigenlijk geen contact wilt maken. In deze impactvolle module van de salestraining leer je hoe je op professionele maar eigen wijze contact te maken met de klant. De pleasers leren we bij zichzelf te blijven en de ongeïnteresseerden leren we inleven, zonder de structuur te verliezen. Een goede eerste indruk levert de vruchtbare grond op waar alles op kan groeien.
Resultaat. Contact kunnen maken met klanten op een wezenlijk niveau. Een vliegende start in het salesgesprek.

Contact aanvraag

Meer weten over onze salestrainingen? »

Deelnemers aan onze salestraining beoordelen ons met 4.7 van de 5 sterren (77 beoordelingen )

4/5
""Ik heb de training ervaren als dezelfde kijk op sales door een andere bril. Wel verhelderend. Mooie aan de DISC-profielen is dat ze echt precies zeggen hoe je bent. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is mij allereerst weer een kijk naar mezelf. Weten waarom je op een bepaalde manier reageert op zaken. Volgende stap (ik hoop daar bewust mee bezig te gaan) is het daadwerkelijk sturen van een gesprek afhankelijk van de situatie. Dat vereist training en discipline. Ik vond trainer Isa en trainingsactrice Marianne goed, met name de actrice.""
4/5
""Het DISC-profiel was erg leuk om te lezen, zeer herkenbaar en zeker iets wat ik ga gebruiken. De trainingsdag was erg prettig en leuk om te doen. Allereerst was het goed voor ons als team om even weg te zijn van kantoor, weg van de werkzaamheden en even echt met het team aan de slag te zijn. Daarnaast gaf de training voor mij vooral antwoord op wat de waardes zijn van onze organisatie, hiermee kunnen we verder bouwen. Training was prima zoals die was. Denk dat ik zelf meer uit de voorbereiding had kunnen halen door heldere doelen te stellen. Trainer Allard was prettig, ik had in de training vol vertrouwen in hem. Hij gaf mij i.i.g. het gevoel dat we zonder problemen helemaal open konden communiceren. Opbrengst van de dag zelf is bewustwording, voor ons zal het nu belangrijk gaan worden dat we de uitkomsten van de dag niet laten liggen maar actief gaan implementeren.""
4/5
""Ik vond het een inspirerende middag. Het fijne was het interactieve aan de training, namelijk dat Bastiaan ons vragen stelde en actief liet nadenken en voelen. Ook goed dat hij een paar mensen als voorbeeld nam om mee te oefenen. De combinatie nadenken <> voelen <> uitproberen op straat was doeltreffend, direct in de praktijk gebracht wat ik had geleerd. Bastiaan voelt met je mee en begrijpt je, dat zijn fijne eigenschappen van een trainer, omdat dat vertrouwd voelt. Dan durf je je meer open te stellen en écht je eigen grenzen op te zoeken. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is voor mij het ‘closen van de deal’, dat was voor mij het meest leerzame. Stilstaan bij de wensen van de klant deed ik al, ook mijn hart openstellen. Veel plezier en complimenten aan Bastiaan, ik heb enorm genoten van de sessie.""
4.5/5
""Verbazingwekkend hoe zo’n DISC-profiel weergeeft hoe je als persoon functioneert. Waar je sterke en zwakke punten zitten en hoe je vanuit jouw profiel het prettigst kan communiceren met anderen. Ik heb eerder trainingen meegemaakt en lijsten ingevuld, maar nog niet eerder dit profiel ingevuld en mee gewerkt. Ik vond de training kundig, duidelijk en het zet me op scherp. Het gevoel wat ik overhield aan de training was dat het prettig was dat alle collega’s en coördinator en baas in dezelfde ruimte met dezelfde vragen werden geconfronteerd en iedereen zich kwetsbaar durfde op te stellen. Situaties die je lastig vond, kon je middels een actrice oefenen en hierdoor leerde je voor jezelf en leerde je ook door situaties van anderen. Ik vond trainer Allard een prettig, vriendelijk en open persoon die duidelijk overkwam. Hij stelde je al gelijk op je gemak en ook fijn om in gesprek te gaan met hem. Hij maakt makkelijk contact met iedereen. Ik vond trainingsactrice Rosa erg goed. Iedere rol die ze neerzette weerspiegelde gelijk de persoon die ieders in gedachten had. Het vragen- en samenvattingsrondje was ook fijn doordat je haar op die manier alvast leerde kennen en ze gaf een duidelijk, stapsgewijs antwoord. Door de training merk ik aan mezelf dat ik in contacten de mensen sneller indeel in een bepaalde rol: een C, D, S of I persoon en hoe daarmee om te gaan. Fijn om zo sneller inzicht in communicatie te krijgen.""
4.5/5
""Ik vond de (Duurzame) Sales training duidelijk, nuttig en kundig. Ik vind het DISC profiel een goed uitgedacht profiel, dat vrij allesomvattend is als je kijkt naar de verschillende karakters van mensen op deze aardbol. Voor sales is het heel handig om te weten wat voor type je tegenover je hebt en hoe je daarop inspeelt. Het intakegesprek met trainer Allard (o.a. over het DISC-profiel) vond ik goed. Ik was overdonderd door het profiel en hoeveel er van klopt. Ik heb veel geleerd van mezelf tijdens de intake! Ik heb veel inzichten in andere types en persoonlijkheden gekregen door het DISC-profiel. Ik ben me in ieder gesprek bewust van wat voor type ik voor me heb, en denk vaak aan hoe de klantbinding beter wordt als je jullie theorie toepast op een natuurlijke manier, en het werkt heb ik gemerkt. Ik heb in de training veel gehad aan omgaan met weerstand en de BADSOC strategie! Dat zet duidelijk op een rijtje hoe je het beste gesprekken kunt voeren met mensen die het niet eens zijn met je. Ik vond het prettig en duidelijk hoe Allard de theorie uitlegde en voordeed met voorbeelden. Inspirerend was dat! Ook trainingsactrice Rosa deed het heel goed, ze kan zich ongelooflijk snel inleven in alle types, hulde! Met alle informatie en processen van de trainingsdag ga je over jezelf en anderen nadenken en weet ik zeker dat ik veel beter kan worden in de communicatie. Ik vind het echt een enorm pluspunt van de training dat je in zo’n korte tijd niet alleen leert over gesprekstechnieken, maar ook over jezelf en je persoonlijkheid. Lekker tempo! Ik denk dat ik, door deze training, in al mijn gesprekken beter ga inspelen en afstemmen op de ander. Het is zeer interessant en kundig hoe deze informatie in zo’n korte tijd heel goed binnenkomt bij de deelnemers en toepasbaar is.""
4/5
""Ik vond de eerste trainingsdag fijn, een goede basis voor de tussentijdse opdrachten en met een goede diepgang in de DISC-profielen en BADSOC. Ook erg fijn om met een acteur te kunnen oefenen. Ik ben me meer bewust van mijn valkuilen. Ook let ik op het herkennen van verschillende persoonlijkheden en hoe ik daarbij kan aansluiten. De tussentijdse opdracht over de valkuilen vond ik heel nuttig, ik heb hier echt een tijd over nagedacht en probeer nu dagelijks alert te zijn op mijn zwakke punten zodat ik dit kan aanpassen. Ik vond het terugkomdagdeel ook heel fijn. Ten eerste om weer aangescherpt te worden over wat we de eerste trainingsdag geleerd hebben. Daarnaast ook nog uitgebreider in gegaan op het proces van onderhandelen. Dit is erg nuttig en bruikbaar. Voor mij was een eye-opener om mezelf bewust te zijn van mijn valkuilen en hoe ik door kleine aanpassingen beter mijn doel kan bereiken. Ook tijdens het werken met de trainingsacteur heb ik geleerd dat ik misschien wel “nee” denk maar dit niet per se zo overkomt. Ik merk de daadwerkelijke opbrengst van de Salestraining het meeste in mijn omgang met scholen benaderen, maar ook in mijn contacten met docenten. Ik probeer nu beter voorbereid een (onbekende) school te benaderen en houd tijdens mijn gesprekken met docenten beter mijn einddoel in gedachten.""
4.5/5
""Ik vond de training inspirerend, kundig en leerzaam. Daarbij vind ik het interessant en bijzonder dat de uitkomst van 1 test (voor het DISC-profiel) zo treffend is en past bij je eigen persoon en handelen. DISC heeft mij meer inzicht gegeven in de wijze waarop ik communiceer, hoe verschillend mensen een boodschap kunnen interpreteren en op welke wijze ik mij kan aanpassen in communicatie met verschillende type personen. Het intakegesprek vond ik prettig en leuk. Ik had dit gesprek van te voren zelf niet voorbereid en ook geen verwachtingen. Het gesprek was een kennismaking, een persoonlijke uitleg en het bespreken van mijn persoonlijke DISC profiel en het bepalen/bespreken van leervragen. Ik vond de eerste trainingsdag heel leerzaam en inspirerend. Veel interessante informatie gekregen. De rollenspellen in het middaggedeelte waren fantastisch en heel bruikbaar (zowel als deelnemer en als observator). De eerste oefening in het middaggedeelte (vraag aan trainingsactrice Rosa stellen en samenvatten) was heel prettig ter kennismaking en als voorbereiding op de rollenspellen, het werkte ontspannend en verbindend. Trainer Allard was enthousiast, vriendelijk (goede, ongedwongen sfeer), duidelijk, flexibel). Leuk dat hij de verschillende stijlen in extremen ging ‘uitbeelden’ en tijdens het ochtenddeel zelf alvast begon met een rollenspel. Trainingsactrice Rosa is een fijn persoon die ons snel op ons gemak stelde, waardoor het niet ‘eng’ was om een rollenspel te doen. Fantastisch knap hoe Rosa met een paar kernwoorden of een korte omschrijving zo echt (zonder overdrijven) een bepaald type kan neerzetten. Ik had echt het gevoel alsof ik op een school zat en een gesprek had met een cultuur coördinator. Ik kijk er met een goed en tevreden gevoel op terug. Ik ben er enthousiast over en denk er regelmatig aan terug of vertel mijn ervaring aan anderen. Het DISC-profiel en de rollenspelen hebben indruk gemaakt en zijn in de praktijk heel bruikbaar. DISC gebruik ik als hulpmiddel in communicatie met mensen met een ander profiel dan ik. Ik vond het terugkomdagdeel van de training wederom heel leerzaam, inspirerend en leuk. Fijn tempo en opbouw, ik had niet eens behoefte aan pauze, want was geboeid door alle informatie, oefeningen en rollenspelen. Jammer dat het alweer voorbij was. Mooie balans tussen herhaling, terugkijken (DISC, BADSOC, ervaringen) en nieuwe informatie (leren, onderhandelen, oefenen). Voor mij was een eye-opener in de training om te ervaren waarom ik een gesprek (onderhandelen/overtuigen) via de telefoon moeilijk vind en wat ik daaraan kan doen. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is voor mij dat ik mijn collega’s beter heb leren kennen, ik nu aspecten uit alle gesprekken die zijn geoefend kan toepassen in de praktijk en ik bewuster ben van de manier waarop ik denk en communiceer en hoe ik daar verder in kan ontwikkelen. Ik heb inzicht gekregen in de werking van communicatie tussen verschillende mensen. Technieken om zo optimaal mogelijk een gesprek te voeren en je product te verkopen en dat ik dit tijdens de training hebben kunnen oefenen.""

je bent offline