Wat is een aanspreekcultuur?

In een aanspreekcultuur zijn medewerkers gewend om feedback te geven en te ontvangen. Medewerkers kunnen elkaar in een open en veilige omgeving aanspreken op hun gedrag. Een adequate aanspreekcultuur heeft invloed op het functioneren van de organisatie. Er wordt namelijk tijd gemaakt om te leren van de gemaakte fouten.

Belemmeringen

Het realiseren van deze cultuur kan door verschillende redenen worden belemmerd. Een van deze redenen is collegialiteit. Medewerkers zijn bang dat ongevraagde feedback de relatie met collega’s verslechterd. Ze willen de sfeer op de werkvloer behouden. Bovendien is het vermijden van conflicten ook een belangrijke belemmering voor het realiseren van deze cultuur. De meerderheid van de mensen doen er alles aan om conflicten te vermijden. Tenslotte speelt het omstander-effect een rol. Dit effect betekent dat mensen zich niet verantwoordelijk voelen om feedback te geven wanneer er meerdere betrokkenen zijn. De kans dat mensen iets zeggen of doen wordt namelijk kleiner naarmate de groep van betrokkenen groter wordt.

Bevorderen van een aanspreekcultuur

Het realiseren van deze cultuur is moeilijk. Er zijn echter ook factoren die het kunnen bevorderen. Een van deze factoren is het creëren van een gezamenlijk doel. Een gezamenlijk doel zorgt ervoor dat medewerkers gemakkelijker feedback geven en ontvangen. Dit is namelijk essentieel om het gewenste doel te bereiken. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers vaardig zijn in het geven en ontvangen van feedback. Tenslotte moeten ze ondersteund en gestimuleerd worden door de omgeving. Het management moet medewerkers waarderen die andere durven aan te spreken of medewerkers die feedback ontvangen en hiermee aan de slag gaan. Het management heeft dus een belangrijke rol in het realiseren van een aanspreekcultuur.

Een aanspreekcultuur laat zich niet forceren en moet continu gestimuleerd worden. Het kan een tijd duren voordat medewerkers elkaar feedback gaan geven en ontvangen.

Contact aanvraag

Deelnemers van training Aanspreekcultuur beoordelen ons met 4.5 van de 5 sterren (4 beoordelingen )

4/5
"Ik heb de training als heel interessant ervaren, omdat de gesprekken openhartig en daadkrachtig waren. Trainer Frits had de training in de hand. Dat is belangrijk, hij kon het goed leiden. De training was voor mij een openbaring. Open gesprekken gevoerd met collega’s hoe het er onderling aan toegaat. Respect en begrip tonen voor je collega’s met wie je vele uren doorbrengt. "
4/5
"Ik ben positief verrast over de training, zeer sterk en bruikbaar. We hebben als team duidelijke stappen gezet en betere verstandhouding. Ongelofelijk. Ik ga door de training in de praktijk sneller feedback geven. Met een positievere, flexibelere en productievere afdeling als resultaat."
5/5
"Het was meer dan nuttig om ‘oud zeer’ uit de weg te ruimen om daarna weer dingen op te kunnen bouwen. Echt dingen concreet kunnen uitwerken en benoemen! Trainer Frits bleef goed doorvragen tot de kern echt goed in beeld en zicht was. Er was echt ruimte voor discussies, meningsverschillen en een eigen kijk op dingen, maar wel met begrip voor elkaar. Ik ga door deze training in de praktijk dingen sneller ventileren bij collega’s als er ‘ruis’ is op de afdeling. Goed luisteren naar elkaar en situaties oplossen i.p.v. alleen maar blijven zitten met een negatieve gedachte daarover. "
4/5
"Ik vond de training nuttig en inspirerend. Je keert elkaar beter kennen en je leert de organisatie beter kennen en wat er van ons verlangd wordt. Trainer Frits is goed, duidelijk en meedenkend. Ik heb de training als confronterend emotioneel ervaren maar ging ook zeker over samen werken en denken. In de praktijk ga ik door de training meer contact hebben en overleggen met collega’s."

je bent offline