Wat is een leerklimaat?

Het leerklimaat bestaat uit omgevingsfactoren binnen een organisatie die het leerproces zowel kunnen belemmeren of ondersteunen. Het beïnvloedt namelijk het leergedrag van medewerkers. Vaak zijn medewerkers zich niet bewust van de manier waarop het klimaat hun opvattingen ten aanzien van leren beïnvloedt. Een goede omgeving is een belangrijke voorwaarde voor succesvol leren. Daarnaast functioneren medewerkers beter in een organisatie waar een goed leerklimaat heerst.

Typen leerklimaat

Baars (2003) onderscheidt vier typen. Deze typen zijn nauw verbonden met de structuur van de organisatie.

Ondernemend leerklimaat: De nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de medewerker. Er worden leermogelijkheden aangeboden en gefaciliteerd, maar de medewerker maakt zelf de keuze hier wel of geen gebruik van te maken. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor zijn persoonlijke ontwikkeling.

Integrerend leerklimaat: In dit klimaat worden medewerkers in groepen verdeeld. Als groepen worden ze in de gelegenheid gesteld hun leermogelijkheden te ontdekken en zich verder te ontwikkelen. Dit klimaat komt vaak voor in adhocratische organisaties.

Programmatisch leerklimaat: in dit klimaat ligt de focus op regels en procedures omtrent leren. Het doel is iedere medewerker op de juiste plek en rol binnen de organisatie te krijgen. Dit klimaat is nauw verbonden met een bureaucratische organisatie.

Innovatief leerklimaat: in dit klimaat ligt de nadruk op creativiteit. Er wordt continu gekeken naar trends en ontwikkelingen die van betekenis kunnen zijn voor de organisatie. Dit klimaat komt vaak voor in organisaties waar professionele arbeid voorop staat.

Bevorderen van een leerklimaat

De omgeving van een leerproces is van essentieel belang. Het stimuleert of belemmert het leren in organisaties. Voor het bevorderen van het klimaat is het belangrijk te kijken naar de voorwaarden:

  • De kennis binnen een organisatie beschikbaar stellen voor iedere medewerker.
  • Het ontwerpen van een opleidingsbeleid waardoor het continue leren van medewerkers wordt gestimuleerd.
  • Medewerkers laten experimenteren met nieuw gedrag.
  • Kennisdeling tussen medewerkers faciliteren.
  • De leidinggevenden bekwamen in het ontwikkelen van medewerkers.

Fouten maken mag

Volgens PAK organisatieontwikkeling zijn sociale veiligheid en transparantie de belangrijkste voorwaarden van het kunnen leren binnen organisaties. Dus het mogen maken van fouten en duidelijkheid over de bandbreedte waarbinnen ik mag experimenteren. Iedereen is intrinsiek gemotiveerd om zijn werk goed uit te voeren. Je kunt er als manager dus op vertrouwen dat een medewerker er zelf al goed van baalt als er iets misgaat. Focus je op de leercurve, niet op wat verloren ging.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten over leren in organisaties? »

Deelnemers van Leerklimaat: leren in organisaties beoordelen ons met 4.5 van de 5 sterren (207 beoordelingen )

4.5/5
"Ruimte en aandacht voor jezelf en je manier van doen spiegelen aan anderen, dat vond ik goed aan de training 'Ervarend leren'. Observeren is ook leren. Trainer Allard ging heel natuurlijk en flexibel... Lees verder
4.5/5
"De training 'Ervarend leren' had een goede opbouw en goede, herkenbare casuïstiek! Trainer Allard legt goed verbinding met alle deelnemers en past zijn stijl aan op de deelnemers. Erg goede training!... Lees verder
4.5/5
"Ik was positief verrast over de training "Ervarend leren". Ik vond het goed om real life situaties te vertalen naar uitdagingen en die gelijk omzetten naar leerpunten. Collega's zien/horen vanuit hun... Lees verder
4/5
"Trainer Allard is ervaren in bedrijfssituaties. Ik vond het goed om te kunnen oefenen in een veilig omgeving, met ervaringen en feedback van collega's. Dit meer oefenen is essentieel voor de verandering... Lees verder
4/5
"Voor mij was de training inspirerend en nuttig, ik was positief verrast. Er was een goede energie en afwisseling. En veel herkenning met collega's. Trainer Allard vond ik prima! rustig, luisterde goed,... Lees verder
4.5/5
"Een ervaringsgerichte training, ik vond het goed om met collega's te leren door te doen en situaties uit te spelen. Trainer Allard vond ik heel goed, goede observaties, werkvormen en hij kon on the spot... Lees verder

je bent offline