Geweldloze communicatie

Wat is geweldloze communicatie?

Geweldloze communicatie is een manier van communiceren ontwikkeld door Marshall Rosenberg. In ons werk en het dagelijks leven lopen we allemaal wel eens tegen problemen omtrent communiceren aan. Dit geldt voornamelijk wanneer er tegengestelde belangen aanwezig zijn. Het kan dan moeilijk zijn om jouw boodschap over te brengen. Hoe kun je bijvoorbeeld begrip blijven tonen voor de ander terwijl je trouw blijft aan jezelf? Of hoe kun je bij de ander iets bereiken zonder dat je geïrriteerd raakt? Vaak zorgen deze situaties ervoor dat je terug valt in oude gedragspatronen. Je probeert alleen je gelijk te krijgen of luistert niet meer goed naar de ander. Geweldloze communicatie is een model dat je in deze situaties goed kunt gebruiken.

Het model zorgt ervoor dat we ons richten op wat we waarnemen, hoe we ons voelen, wat onze behoeften zijn en wat we graag zouden willen. Het model legt de focus op het communiceren vanuit je gevoelens en behoeftes zonder die van de ander al te interpreteren. Het doel van geweldloze communicatie is in verbinding te komen met jezelf en met de ander.

Het model van geweldloze communicatie

Geweldloze communicatie betekent dat je communiceert vanuit jouw waarnemingen, gevoelens en behoeften. Deze elementen zien er in een model als volgt uit:

Geweldloze Communicatie

Waarneming In de waarneming neem je waar wat je ziet en hoort. Geweldloos communiceren betekent dat je hier geen interpretaties aan toevoegt. Je zegt dus precies wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Ik zag dat je vanochtend een uur te laat binnen kwam.” In plaats van: “Je bent altijd te laat, volgens mij heb jij nooit zin om te werken.”

Gevoelens Vanuit jouw waarnemingen ga je naar jouw gevoelens. Hier beschrijf je wat jij in deze situatie voelt. Geweldloos betekent dat je dit niet verbindt met het gedrag van de ander. Bijvoorbeeld: “Ik voel me niet serieus genomen.” In plaat van: “Ik voel dat jij je afspraken nooit na komt.”

Behoeften Het hebben van positieve of negatieve gevoelens wordt veroorzaakt door het wel of niet vervullen van jouw behoeften. Geweldloos communiceren betekent dat je beseft dat jouw eigen behoefte de oorzaak is van jouw gevoel en niet het gedrag van de ander.

Verzoek Als laatste formuleer je wat je graag zou willen. Een verzoek is een positieve boodschap aan de ander. Positief betekent dat je aangeeft wat je wilt in plaats van wat je niet wilt.

Het model van geweldloze communicatie is ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Zijn model is zo bekend omdat mensen het goed kunnen oefenen en in verschillende situaties kunnen toepassen. In het volgende filmpje legt Rosenberg zelf uit hoe geweldloze communicatie werkt: geweldloze communicatie.

Contact aanvraag

Meer weten over geweldloze communicatie? »

Deelnemers van training of workshop Geweldloze communicatie beoordelen ons met 4 van de 5 sterren (4 beoordelingen )

4.5/5
"Ik vond de training duidelijk, ik vond de sfeer erg goed, en voelde mij erg op mijn gemak. Trainer Bastiaan is inspirerend, hij was rustig en legde alles erg goed en duidelijk uit. Niet saai! Ook trainingsactrice Barbara was duidelijk en inspirerend. Ik vond haar erg verhelderend en soms confronterend op een goede manier. Ze gaf ook erg goede tips! Voor mij waren eye-openers in de training; de krantenkoppen, duidelijkheid, rust in je gesprek, punt, goed voorbereiden. 9!
"
4/5
"De training had een het een goede introductie met een regiescene; heel reëel, zo kan de werkelijkheid zijn. Ik vind het prettig om praktijksituaties te zien en het was erg goed gespeeld. Ik vond de eerste ronde oefenen (vragen stellen en luisteren) heel nuttig en prettig dat het interactief was. De tweede ronde oefenen (met individuele casuïstiek) heeft mij heel veel inzicht gebracht in de manier van vragen stellen. Daarom ook weer erg nuttig. In zijn geheel was het een goede training, het was onderhoudend en interessant. Daarnaast heel leerzaam. De trainers Isa, Marianne en Floris waren alle drie goed. Waren betrokken, wisten ons te motiveren en ik heb nieuwe dingen geleerd. Ik ben mij er nu veel meer van bewust hoe ik vragen stel en eveneens heb ik geleerd hoe te reageren in gesprekken waarbij er sprake is van veel emoties. Dit kan ik in ieder geval proberen toe te passen."
4.5/5
"De regiescene aan het begin van de training vond ik goed geacteerd, het was leerzaam om te analyseren. Het was in het begin lastig om in de eerste ronde oefenen (vragen stellen en luisteren) hele diepgaande vragen te stellen. Het werd al snel een interview. Dankzij de heldere feedback van Marianne wisten we dit te doorbreken en het gesprek op een hoger niveau te brengen. De tweede ronde oefenen (met individuele casuïstiek) was voor mij het mooiste onderdeel, omdat het gebaseerd was op zaken die voor ons nu heel erg speelden. Het was praktijkgericht en toepasbaar in de onderwijspraktijk. Ik vond de training in zijn geheel erg leerzaam en ook gewoon leuk om te volgen. In het begin was ik een beetje sceptisch, zo van ‘wat voor iets zweverigs gaan we nou weer doen?’. De trainers wisten ons echter te motiveren en een goede sfeer neer te zetten. Trainers Isa, Marianne en Floris zijn super! Erg open en leuke mensen. Ze maakten de training en de sfeer in het team erg positief. Het belangrijkste voor mij was de reflectie op mijn communicatiestijl. Ik wil in het vervolg niet te snel dingen invullen voor een ander maar eerst controlevragen stellen, of mijn aannames wel kloppen. Daarnaast motiveert de training me om meer open vragen te stellen. Tevens wil ik bij collega’s en leerlingen vaker doorvragen op gevoel, niet alles zo rationeel houden. Het was een mooie training, de tijd vloog voorbij. "
4/5
"Ik vond de regiescene aan het begin van de training leerzaam omdat je meteen het verloop van het gesprek kon beïnvloeden. Ik vond de ronde 'oefenen met individuele casuïstiek' ook leerzaam omdat je met eigen praktijkvoorbeelden kon oefenen. Ik vond de training in zijn geheel leuk, leerzaam, opfrissend, ook al heb ik dit soort trainingen al vaak meegemaakt, het blijft altijd goed om bepaalde dingen te herhalen en om ze vooral toe te passen op de alledaagse praktijk. Trainers Isa, Marianne en Floris zijn leuk, betrokken en deskundig. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is voor mij dat ik opnieuw ga nadenken over de interactie tussen docent-leerling-ouders."