Duidelijkheid en respect

De meerwaarde van onze feedback training

Feedback training is een goede manier om tot een organisatiecultuur te komen waarin men constructief samenwerkt. Onder samenwerken verstaat PAK Organisatieontwikkeling: beter worden van elkaar en met elkaar.

Feedback wordt nogal eens gezien als ‘een plezierige manier uiten van kritiek’. Die benadering vindt PAK te eenzijdig. Voor ons gaat feedback verder, dieper. In onze benadering wordt degene die feedback geeft én degene die feedback ontvangt er beter van; een win-winsituatie. Op die manier krijgt de feedback betekenis en ontstaat er als vanzelf een gevoel van wederzijds respect. Het resultaat van een feedback training is dat men zichzelf en elkaar gezien en gewaardeerd voelt. Dat genereert veiligheid en welbevinden in alle geledingen van een bedrijf of organisatie en dat leidt in de regel tot een hogere productiviteit.

In onze feedback training leer je om

  • Een situatie op waarde te schatten (analysevermogen, oordeelsvorming).
  • Jou eigen positie en die van de ander te doorzien (reflectief vermogen, organisatie sensitiviteit).
  • Jezelf kernachtig uit te drukken (mondelinge uitdrukkingsvaardigheid).
  • Consequenties in te schatten (strategisch inzicht).
  • Een gesprek te kunnen voeren (communicatieve vaardigheden, zoals Luisteren-Samenvatten- Doorvragen (LSD), spiegelen, schakelen tussen communicatieniveaus en SMART afspraken maken).

PAK plaatst feedback in het perspectief van “win-wincommunicatie” en ontwikkelde daarom een Feedback training. Onze feedbacktraining gaat verder dan een sociale vaardigheidstraining of mindfulness training.

Belemmeringen en valkuilen bij het geven van feedback

Om constructief feedback te kunnen geven, is het belangrijk onderscheid te kunnen maken tussen wat iemand ‘doet’ en wie iemand ‘is’. Feedback die begint met “jij bent” suggereert iets van een aanval of beschuldiging en roept in de regel weerstand op.
De grootste inspanning bij het geven van feedback is het objectief kunnen benoemen van gedrag. Waarnemen zonder interpreteren is een kunst op zich!
Pas als de feedbackgever waargenomen gedrag van de ander objectief kan omschrijven, en het effect daarvan helder kan benoemen, zal feedback tot het gewenste effect leiden.

Belemmeringen en valkuilen bij het geven van feedback zijn o.a.:

  • Vooroordelen van de feedbackgever (overtuigingen).
  • Weinig voorbereidingstijd, terugvallen op aannames.
  • Emoties (boosheid, irritatie, ongeduld) overheersen feedbackgever.
  • Onveilige situatie en/of sfeer op de afdeling of in een team.
  • Situaties waarin niet 1 op 1 kan worden gecommuniceerd.

In de Feedback training wordt uitgebreid bij deze belemmeringen en valkuilen stilgestaan.

Afweging voor het wel of niet geven van feedback

PAK traint professionals feedback te geven vanuit persoonlijke kracht, met behoud van de relatie. Een kritische houding is daarin belangrijk.

Afwegingen die bij het geven van feedback moeten worden gemaakt:

  • Word ik er beter van?
  • Wordt de ander er beter van?
  • Wordt de organisatie er beter van?

In de Feedback training leren deelnemers nauwgezet hun eigen afwegingen maken. Op de ingebrachte praktijksituaties wordt zorgvuldig gereflecteerd alvorens er mee wordt geoefend.

Contact aanvraag

Meer weten over onze feedback training? »

Deelnemers van Feedback training beoordelen ons met 4 van de 5 sterren (40 beoordelingen )

4/5
"Ik heb de kick-off ervaren als inspirerend. Fijn, dat de doelen en afspraken duidelijk werden gesteld. De trainingsdagen waren zeer intensief. Ik heb duidelijke handvatten gekregen om op een nog doelgerichtere manier feedback te geven en te ontvangen. Frits is een duidelijke en zeer prettige trainer. Hij is bekwaam en geeft ruimte voor eigen inbreng. Weet op een uitstekende manier de vaardigheden duidelijk te maken. Rosa is een geweldige trainingsactrice, die zich goed kan inleven in de verschillende rollen die haar werden toebedeeld. Ook de samenwerking met Frits vond ik uitstekend, een goed duo! De stappen aan de hand van INGE waren voor mij een eye-opener en geven mij de handvatten om een feedbackgesprek te geven en te ontvangen. Waarbij voorbereiding voor mij als zeer belangrijk wordt ervaren. Een feedback gesprek voeren is voor mij duidelijk een ander gesprek geworden dan het hebben van een gesprek met iemand. Waarbij veel oefenen, doen en bewustwording een belangrijk aspect is. Ik ga de stappen van INGE zeker gebruiken om mij voor te bereiden op een feedback gesprek."
4/5
"De daadwerkelijke opbrengst van deze training zal voor mij zijn dat ik me niet meer zo geremd c.q. onzeker voel om iemand aan te spreken op gedrag en houding. Ik vond het een leerzame training, inspirerend, nuttig en het zet met op scherp. Het oefenen in kleine groepjes was heel plezierig en gaf me een veilig gevoel. Het oefenen met de trainingsacteurs is soms confronterend maar bovenal heel leerzaam. Ik voelde me als een vis in het water. Ik vind het een goede zaak dat de werkgever deze training voor het personeel heeft georganiseerd. Wat mij betreft mag er een vervolg op komen. Ik vond oefenen met feedback geven het ‘moeilijkste’ onderwerp. Ik heb geleerd hoe je feedback kunt geven (INGE model) en hoe je, als je vastloopt bij een feedbackgesprek, zelf weer de teugels in handen neemt om het gesprek te vervolgen. Ik ben me meer bewust geworden van mijn eigen houding daarin. Trainer Isa was rustig en verhelderend en ze nam alle tijd voor je. "
4.5/5
"De training was voor mij duidelijk, inspirerend, nuttig! Ik kan er zeker wat mee en heb dat deze weken ook al in praktijk kunnen brengen. De training heeft me op scherp gezet, omdat ik, ondanks dat ik al een Feedback training had gehad (2 jaar geleden), ik positief verrast werd door het hulpmiddel INGE. Bovendien werd de training kundig gegeven door trainer Frits en trainingsactrice Rosa. De kick-off heb ik zeer positief ervaren. Onze leervragen werden besproken en het werd duidelijk waar we tijdens de training aan gingen werken. Het was ook meteen duidelijk dat je er ‘morgen’ al iets aan zou hebben. In de beide trainingsdagen was ruimte voldoende om te oefenen met praktische casussen. De rol van Rosa als acteur was vanaf het begin helder en zeer nuttig. De manier waarop Frits ons begeleidde, weer op de route zette of samenvatte tijdens het oefenen was heel goed. Frits kan goed luisteren en greep in als we vast zaten. Daardoor kon ik steeds voor mezelf helder krijgen hoe ik verder moest, wat ik niet moet doen voortaan en hoe het beter kan. Hij bleef altijd met respect begeleiden. Frits kan goed uitleggen, heldere voorbeelden geven en inspelen op dingen die gebeurden. Rosa kon zich geweldig verplaatsen in de persoon die ze moest spelen. Ze stelde de goede vragen om de persoon te duiden. Met een paar kleine aanwijzingen ‘was’ ze de persoon. Ze bleef ook altijd respectvol in haar rol, maar ook als ze weer “Rosa’ was. Het was altijd duidelijk vanuit welke rol ze reageerde. INGE was zeker de eyeopener van deze training! Ik heb de techniek al gebruikt en zal hier zeker steeds gebruik van maken als ik feedback geef. Hoewel ik LSD al kende, ben ik door de training weer op scherp gezet dat bij het ontvangen van feedback samenvatten het toverwoord is. "
3.5/5
"Ik vond de Feedback training goed, je leert elkaar op een andere manier kennen. Wordt weer even herinnert hoe het ook kan. Ik vond het goed om met elkaar stil te staan bij het onderwerp organisatiecultuur en complimenten geven, vegroot de goodwill. Het oefenen met feedback geven vond ik verhelderend; ik sla snel een paar stappen over. Krachtig communiceren vond ik leerzaam. Ik ga in de praktijk meer stil staan bij wat ik wil overbrengen klopt met hoe ik me uit. Je weet wat je kunt bereiken als je voorbedacht praat met iemand. Niet vermijden maar erop af gaan. "