Wat is dienend leiderschap?

Dienend leiderschap is leiderschap waarbij leidinggevenden zich dienstbaar opstellen. Ze stellen zich in dienst van de mensen op de werkvloer. Ze richten zich op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke groei van hun werknemers. Dienend leiderschap is niet gebaseerd op hiërarchie en macht, maar op de bewustwording en ontwikkeling van werknemers. Ze streven niet naar geld en bezit maar naar gelijkheid en openheid.

Dienend leiderschap wordt wel eens gezien als een softe manier van leidinggeven, omdat het zich niet richt op autoriteit. Een dienende leider doet wat nodig is in het belang van de organisatie en de werknemers. Een goed dienend leider is als persoon in balans. Zijn handelingen zijn niet ego-gedreven maar dienen het grotere geheel. Dienend leiderschap is oorspronkelijk ontwikkeld door Robert Greenleaf. Hij noemt tien kenmerken die iemand tot een goede dienende leider maakt.

Het resultaat van dienend leiderschap

Een dienend leider is in staat een veilige leeromgeving voor anderen te creëren; een omgeving waarin iemand kan groeien en optimaal functioneren. Werknemers hoeven zich niet druk te maken over hun sociale veiligheid of te twijfelen aan de bedoeling van hun leider. Het vertrouwen dat een dienende leider creëert is essentieel voor het goed functioneren van werknemers.

Wat dienende leiders begrijpen is dat de kennis, ervaring, inzet, creativiteit en betrokkenheid van werknemers het belangrijkste kapitaal voor een organisatie is. En dit merken de klanten van de organisatie ook. Dienend leiderschap heeft als doel werknemers zo veel mogelijk te laten groeien. Ze leren in hun kracht te staan waardoor ze met nieuwe creatieve ideeën komen, beter gaan samenwerken en al hun talenten inzetten. Dienend leiderschap is de sleutel tot een gezonde organisatie met tevreden werknemers en, nog belangrijker, tevreden klanten.

Het programma Tegenlicht heeft een reportage gemaakt over Ricardo Semler. Zijn zakelijke succes is gebaseerd op het geluk van zijn werknemers. Zijn manier van leidinggeven is vergelijkbaar met het dienend leiderschap. Het betreft de volgende reportage: de kapitale kracht van geluk.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten? »

Deelnemers van training Dienend leiderschap beoordelen ons met 4 van de 5 sterren (7 beoordelingen )

4.5/5
De training vond ik zeer prettig en leerzaam. Mijn belangrijkste inzicht uit de training is welk soort gesprek je met de medewerker aangaat. Wanneer ik dit bepaald heb dan ga ik na welke vorm het is, bijvoorbeeld... Lees verder
4.5/5
Ik vond de training duidelijk, inspirerend, nuttig, kundig en precies goed. Ik heb geleerd hoe je bij motivatiegesprekken bij de medewerker de reden van het gedrag kan achterhalen en de medewerker zelf... Lees verder
4/5
Ik was positief verrast door de training. Met name de motivatiegesprekken vond ik erg verhelderend. Ik heb veel bewondering voor trainingsactrice Isa, ik vind het prettig om met haar te oefenen. ... Lees verder
4/5
De belangrijkste inzichten voor mij uit deze training zijn geduld, KOE, NIVEA, (h)erkennen (‘ik kan me voorstellen dat…’) en objectiviteit. Trainer Frits en trainingsactrice Isa: goed gedaan, fijne... Lees verder
4/5
De training heeft veel praktisch en ook theoretisch stof tot denken opgeleverd die veelal direct in praktijk kan worden gebracht. De training heeft naast tips en tricks ook een aantal persoonlijke praktijkgevallen... Lees verder
4.5/5
De training heb ik als goed ervaren. Het was meteen to the point en niet pas in de middag. Deze training heeft me in ieder geval houvast gegeven voor gesprekken met 1 bepaalde medewerker, die ik vooraf... Lees verder
4/5
Mijn belangrijkste inzichten uit de training zijn dat je steeds alert moet zijn op wat de medewerker zegt of fysiek aangeeft. Neem de rust, herhaal zinnen en draai er niet om heen. Ik vind het prettig... Lees verder

je bent offline