Wat is dienend leiderschap?

Dienend leiderschap is onderdeel van onze management training PAK de leiding.

Dienend leiderschap is leiderschap waarbij leidinggevenden zich dienstbaar opstellen. Ze stellen zich in dienst van de mensen op de werkvloer. Ze richten zich op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke groei van hun werknemers. Dienend leiderschap is niet gebaseerd op hiërarchie en macht, maar op de bewustwording en ontwikkeling van werknemers. Ze streven niet naar geld en bezit maar naar gelijkheid en openheid.

Dienend leiderschap wordt wel eens gezien als een softe manier van leidinggeven, omdat het zich niet richt op autoriteit. Een dienende leider doet wat nodig is in het belang van de organisatie en de werknemers. Een goed dienend leider is als persoon in balans. Zijn handelingen zijn niet ego-gedreven maar dienen het grotere geheel.

Kenmerken van dienend leiderschap

Dienend leiderschap is oorspronkelijk ontwikkeld door Robert Greenleaf. Hij noemt tien kenmerken die iemand tot een goede dienende leider maakt.

Het resultaat van dienend leiderschap

Een dienend leider is in staat een veilige leeromgeving voor anderen te creëren; een omgeving waarin iemand kan groeien en optimaal functioneren. Werknemers hoeven zich niet druk te maken over hun sociale veiligheid of te twijfelen aan de bedoeling van hun leider. Het vertrouwen dat een dienende leider creëert is essentieel voor het goed functioneren van werknemers.

Wat dienende leiders begrijpen is dat de kennis, ervaring, inzet, creativiteit en betrokkenheid van werknemers het belangrijkste kapitaal voor een organisatie is. En dit merken de klanten van de organisatie ook. Dienend leiderschap heeft als doel werknemers zo veel mogelijk te laten groeien. Ze leren in hun kracht te staan waardoor ze met nieuwe creatieve ideeën komen, beter gaan samenwerken en al hun talenten inzetten. Dienend leiderschap is de sleutel tot een gezonde organisatie met tevreden werknemers en, nog belangrijker, tevreden klanten.

Het programma Tegenlicht heeft een reportage gemaakt over Ricardo Semler. Zijn zakelijke succes is gebaseerd op het geluk van zijn werknemers. Zijn manier van leidinggeven is vergelijkbaar met het dienend leiderschap. Het betreft de volgende reportage: de kapitale kracht van geluk.

Contact aanvraag

Meer weten? »

Deelnemers van training Dienend leiderschap beoordelen ons met 4 van de 5 sterren (7 beoordelingen )

4.5/5
"De training vond ik zeer prettig en leerzaam. Mijn belangrijkste inzicht uit de training is welk soort gesprek je met de medewerker aangaat. Wanneer ik dit bepaald heb dan ga ik na welke vorm het is, bijvoorbeeld een correctiegesprek over een regel die niet duidelijk is. Ook heb ik geleerd hoe ik mij moet voorbereiden, welke soort vragen ik moet stellen en hoe af te sluiten. Bij motivatiegesprekken heb ik onthouden: INGE, doorvragen, onderzoeken en goed samenvatten. Correctiegesprekken: punt direct benoemen, doorvragen, de medewerker oplossing laten doorgeven. Bij slecht nieuwsgesprekken: kort inleiden, direct met de boodschap komen en dan rust zodat de medewerker zich kan uiten. Daarna, afhankelijk van reactie, reageren en rust rust rust. De combinatie van trainer Frits en trainingsactrice Isa is goed, ze vullen elkaar goed aan. "
4.5/5
"Ik vond de training duidelijk, inspirerend, nuttig, kundig en precies goed. Ik heb geleerd hoe je bij motivatiegesprekken bij de medewerker de reden van het gedrag kan achterhalen en de medewerker zelf naar een oplossing kan laten zoeken. Verder hoe je een correctiegesprek kan voeren. Motivatiegesprekken kunnen langdurig zijn en lastig om de onderste steen naar boven te krijgen en concreet tot een oplossing komen die effect heeft. De theorie en voorbeelden hoe je dat kan zouden in ieder geval voldoende handreiking hiervoor moeten geven. Trainer Frits en trainingsactrice Isa weten me zo’n lange dag toch te boeien! En ik had nooit gedacht dat je met zulke technieken toch zulk effectief resultaat kan halen. Zeker met het ‘uitproberen’ bij Isa is het heel mooi om de effectiviteit te stoelen. Hulde! "
4/5
"Ik was positief verrast door de training. Met name de motivatiegesprekken vond ik erg verhelderend. Ik heb veel bewondering voor trainingsactrice Isa, ik vind het prettig om met haar te oefenen. "
4/5
"De belangrijkste inzichten voor mij uit deze training zijn geduld, KOE, NIVEA, (h)erkennen (‘ik kan me voorstellen dat…’) en objectiviteit. Trainer Frits en trainingsactrice Isa: goed gedaan, fijne training, handige tips."
4/5
"De training heeft veel praktisch en ook theoretisch stof tot denken opgeleverd die veelal direct in praktijk kan worden gebracht. De training heeft naast tips en tricks ook een aantal persoonlijke praktijkgevallen op- en aangepakt. Trainer Frits is persoonlijk en houdt de boel scherp. Trainingsactrice Barbara werkt heel goed mee en kon direct prettige feedback geven. "
4.5/5
"De training heb ik als goed ervaren. Het was meteen to the point en niet pas in de middag. Deze training heeft me in ieder geval houvast gegeven voor gesprekken met 1 bepaalde medewerker, die ik vooraf erg moeilijk vond. Ook denk ik dat ik nu beter kan signaleren en inspringen op wat ik zie (lichaamstaal, gebruik van bepaalde woorden). Ik vond trainer Frits goed, zoals altijd. Trainingsactrice Barbara vond ik fijn om mee te praten."
4/5
"Mijn belangrijkste inzichten uit de training zijn dat je steeds alert moet zijn op wat de medewerker zegt of fysiek aangeeft. Neem de rust, herhaal zinnen en draai er niet om heen. Ik vind het prettig om met trainer Frits en trainingsactrice Isa samen te werken, ze creëren een veilige omgeving waarin ik me geheel vrij voel om alles te delen. Ze geven beiden fijne, goede aanwijzingen, waardoor ik met een voldaan gevoel naar huis vertrek en zin heb om aan de slag te gaan. "