Cursus gesprekstechnieken voor ieder type gesprek

Als je bewust bent van het doel van het gesprek waarin je zit, is de inzet van de juiste communicatieve vaardigheden een logisch gevolg. In een cursus gesprekstechnieken leer je communicatieve vaardigheden op het juiste moment voor het juiste doel toe te passen.

Voor ieder doel een gesprekstechniek

‘Is dit een echt gesprek?’

Je leert in deze cursus werkelijk contact maken met anderen. We onderzoeken de mogelijkheden om met elkaar contact te maken volgens de wetten van geweldloze communicatie.

“Wat is jouw vraag?”

Je leert actie in het omgaan met weerstand van anderen. We gaan het geklaag omzetten in gevraag. We oefenen in het in de actiemodus zetten van mensen die weerstand laten zien.

“Heb je even voor mij?”

Je leert in deze cursus gesprekstechnieken doelgericht feedback geven.
We gaan het onderscheid ervaren tussen corrigeren en feedback geven, tussen veroordelen en jouw ervaring delen, tussen wie iemand is en wat iemand doet.

“Is afspraak bij ons afspraak?”

Je leert in deze cursus gesprekstechnieken SMART afspraken maken.
We onderzoeken waarom afspraken uit het verleden wel of niet werden nagekomen en wat we kunnen doen om afspraken in de toekomst ook echt stand te laten houden.

“Hoe krijg ik jou mee?”

Je leert in deze cursus beïnvloeden, mensen in beweging krijgen. Aan de hand van de Roos van Leary leer je mensen die tegen zijn, een hoge of lage status hebben, mee te krijgen in jouw richting.

“Hoe zorg ik voor een win-win situatie?”

Je leert in deze cursus gesprekstechnieken duurzaam onderhandelen.
We doorlopen de fases van onderhandelen en maken het onderscheid tussen het onderste uit de kan willen halen en het bouwen aan een win-win relatie.

‘Begrijpen wij elkaar op basis van wederzijds begrip?’

Je leert in deze cursus gesprekstechnieken balans te vinden tussen inhoud en relatie.
Aan de hand van een groepsgesprek en praktijk casuïstiek maken schakelen we tussen de communicatieniveaus inhoud, proces, interactie en gevoel.

‘Hoe houd ik jouw in de flow?’

Je leert in deze cursus coachend leidinggeven. We gaan aan de hand van inspirerende wereldleiders competenties benoemen. We gaan op zoek naar hoe je medewerkers kan laten doen waar ze goed in zijn.

‘Hoe objectief ben ik eigenlijk?’

Je leert in deze cursus medewerkers te beoordelen. We oefenen enerzijds in het onderscheiden van dat wat je interpreteert en dat wat je objectief waarneemt, anderzijds in het uitspreken van een beoordeling in contact met een medewerker.

“Hoe maak ik het niet erger dan het is?”

Je leert in deze cursus gesprekstechnieken effectief slecht nieuwsgesprekken voeren.
We wisselen ervaringen uit over het krijgen en geven van slecht nieuws en bepalen de do’s and dont’s. Je krijgt handvatten in het omgaan met emoties.

We maken onze programma’s graag op maat voor jouw organisatie. Neem contact met ons op met een specifieke vraag.

Meer weten over de cursus gesprekstechnieken »

Deelnemers van trainingen Gesprekstechnieken Cursus Gesprekstechnieken beoordelen ons met 4.5 van de 5 sterren (574 beoordelingen )

3.5/5
"Ik vond dat begeleider Frits alles zeer duidelijk heeft uitgelegd en dat zijn aanpak, om alles stapje voor stapje te oefenen (INGE Wenst / LSD), mij meer inzicht heeft gegeven om op een goede manier met... Lees verder
4/5
"Mijn ervaring met de training 'In Gesprek' is positief. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is voor mij het inzicht (en hopelijk gedragsverandering daarop): ik werk vaak hard in gesprekken.... Lees verder
4/5
"Voor mij was de sessie de 'Softe kant' van samenwerken in projecten wennen; bij eerdere werkgevers werden dit soort trajecten nooit toegepast. Begeleider Rosa was prima, goede interactie tussen haar en... Lees verder
4/5
"Ik vond het een goede training Gesprekstechnieken voor ons als visitatiecommissie, in een prettige sfeer. De training heeft mij opgeleverd: deels het opfrissen van kennis en voor een deel nieuwe inzichten,... Lees verder
4/5
"Begeleider Frits deed het prima. Eerst een stukje theorie, dan oefenen, tussentijds stoppen wat goed gaat en wat niet. Ik vond deze tweede sessie ('Softe kant' van samenwerken in projecten) leerzaam.... Lees verder
4/5
"Mooie training om gespreksvaardigheden te oefenen en fijn dat het de “vaardigheden” voorbij ging. Ik vond de training 'In Gesprek' confronterend met eigen ontwikkelproces en mooi om daarin zelf stappen... Lees verder
4.5/5
"Ik vond begeleider Barbara echt prima, zij gaf goed leiding aan de groep, stuurde onze vragen, volgde ook fijn en liet ons zien hoe we bepaalde thema's kunnen aanpakken. Niet les geven maar zo motiveren... Lees verder
4.5/5
"Ik voelde mij in de training erg op mijn gemak. Natuurlijk is het altijd spannend om te werken met een trainingsacteur maar de laatste module voelde ik mij al een stuk minder gespannen. Dit kwam absoluut... Lees verder
4/5
"De training 'In Gesprek' heeft mij een aantal inzichten gegeven waaronder: 'er hoeft geen strik om' (het mag ook even blijven bestaan), laat de ander werken in het gesprek. Trainer Allard vond ik vaardig... Lees verder
4.5/5
... Lees verder
3.5/5
"Ik vond de training 'In Gesprek' positief, vooral omdat je het samen met je team doet. Ook nu weer geleerd hoe je als mensen onder elkaar het goede gesprek weer beter kunt voeren. Lettend op de non-communicatie... Lees verder
3.5/5
'Ik vond de sessie 'Softe kant' van samenwerken in projecten in zijn geheel goed door het meer als een gesprek te zien en niet 'techniekjes leren' hoe je het beste feedback kan geven. Hierdoor heb ik de... Lees verder
4/5
"Ik had eigenlijk gemengde verwachtingen van deze sessie maar ik moet zeggen dat het uiteindelijk voor mij een aantal leerpunten heeft opgeleverd waarmee ik aan de slag kan. De leiding was bij Barbara... Lees verder

je bent offline