Feedback ontvangen nuttig?

Feedback ontvangen is minder makkelijk dan je misschien in eerste instantie denkt. Bij feedback ontvangen bestaan drie triggers die zorgen voor interne weerstand. Wellicht herken je ze:

Relatie: angst voor het verslechteren van de relatie met de feedback gever;

Waarheid: overdreven focus op de inhoud van de feedback. Is deze feitelijk helemaal juist?;

Identiteit: het persoonlijk nemen van de feedback op identiteitsniveau.

Feedback ontvangen - triggers voor weerstand

Daarvoor is voor het ontvangen van feedback zelfdiscipline vereist, vooral wanneer je feedback krijgt die je liever niet hoort. Normaal gesproken ben je in zo’n geval geneigd primair te reageren (te vechten of te vluchten). Je negeert dan de feedback of je gaat je verdedigen of in discussie. Eén keer diep in en uitademen en ruimte geven aan zelfreflectie brengt je verder. Om er bij het ontvangen van feedback zo veel mogelijk uit te halen hanteer je de volgende 7 tips:

1. Luisteren.

Het is soms even schrikken als je op iets aangesproken wordt. Laat de feedbackgever volledig uitpraten. Sta stil bij wat er gezegd wordt. Interrumpeer alleen om samen te vatten (tip 3).

2. Niet meteen je gedrag verdedigen.

Het is heel erg verleidelijk om bij feedback ontvangen meteen je eigen gedrag te verdedigen of een verklaring te geven van het ‘waarom’ je het zo hebt gedaan of gezegd. Doe dit niet en realiseer je dat de feedbackgever jou aanspreekt op hoe hij jou ervaart. Dat zegt vooral iets over de feedbackgever. Probeer er dus met gepaste afstand naar te kijken.

3. Vat de feedback samen

Een samenvatting geven van wat je hebt gehoord heeft meerdere functies. Je brengt ruimte in het gesprek waardoor jouw primaire reactie naar de achtergrond verdwijnt. De feedbackgever hoort zijn eigen woorden terug en kan de feedback concretiseren.

4. Stel vragen ter verduidelijking.

In plaats van jezelf te verdedigen of in discussie te gaan bij, heb je er veel meer aan om vragen te stellen. Vragen die de mening van de feedbackgever kunnen verduidelijken. Op deze manier kun je er achter komen waar het concreet om gaat.

Bijvoorbeeld van doorvragen bij feedback ontvangen:
Feedbackgever: “Je rapportage van je laatste klantenbezoek laat te wensen over.”
Feedbackontvanger: “Wát laat er te wensen over?” of “Welk gedeelte van de rapportage?” of “Waarin verschilt mijn laatste rapportage met de voorgaande”?

5. Wees blij met feedback.

Ook al ben je wellicht overdonderd door de feedback, besef wel dat je nu weet wat een ander aan jouw inzet heeft. Misschien kom je anders over dan je dacht. Daar kun je – als je wilt – je voordeel mee behalen. Je leert hier iets over jezelf en als je jouw performance (verder) wilt verbeteren gaat dat niet zonder kennis.

6. Bedenk op welke wijze de feedback het best benut kan worden.

Het is aan jou als ontvanger van de feedback, om te bedenken welk voordeel je er mee kunt behalen. Realiseer je dat feedback gegeven wordt vanuit het perspectief van de ander. Mocht je twijfelen, is het verstandig om eerst bij een ander feedback te vragen – een ‘second opinion’ – voordat je beslist wat je met de feedback gaat doen.

7. Vraag af en toe proactief om feedback

Als je niet verast wilt worden door feedback is het aan te raden om vooral feedback te vragen. Als je zelf feedback vraagt, bepaal je zelf het onderwerp waarop de ander feedback geeft. Zo krijg je concrete, behapbare informatie. Feedback ontvangen wordt zo een automatische en handige manier van informatie over jezelf in te winnen.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten over de training in feedback ontvangen? »

Deelnemers van Training Feedback ontvangen beoordelen ons met 4 van de 5 sterren (1 beoordelingen )

4/5
"Ik heb de training als erg positief ervaren, in de zin van de manier van begeleiden door trainer Isa en het effect op de groep en mijzelf. De training heeft voor mij opgeleverd dat feedback geven een weloverwogen actie moet zijn en vooraf goed doordacht. Met behulp van de regels voor het feedback geven en feedback ontvangen wordt de (mijn) drempel hiertoe verlaagd. Isa deed de training erg professioneel waardoor de groep een veilige omgeving ervoer. Zaak is dat na een training de groep zelf zorg (borging) draagt voor geregelde feedback momenten of gelegenheid daartoe. "

je bent offline