Feedback ontvangen nuttig?

Feedback ontvangen is minder makkelijk dan je misschien in eerste instantie denkt. Bij feedback ontvangen bestaan drie triggers die zorgen voor interne weerstand. Wellicht herken je ze:

Relatie: angst voor het verslechteren van de relatie met de feedback gever;

Waarheid: overdreven focus op de inhoud van de feedback. Is deze feitelijk helemaal juist?;

Identiteit: het persoonlijk nemen van de feedback op identiteitsniveau.

Feedback ontvangen - triggers voor weerstand

Daarvoor is voor het ontvangen van feedback zelfdiscipline vereist, vooral wanneer je feedback krijgt die je liever niet hoort. Normaal gesproken ben je in zo’n geval geneigd primair te reageren (te vechten of te vluchten). Je negeert dan de feedback of je gaat je verdedigen of in discussie. Eén keer diep in en uitademen en ruimte geven aan zelfreflectie brengt je verder. Om er bij het ontvangen van feedback zo veel mogelijk uit te halen hanteer je de volgende 7 tips:

1. Luisteren.

Het is soms even schrikken als je op iets aangesproken wordt. Laat de feedbackgever volledig uitpraten. Sta stil bij wat er gezegd wordt. Interrumpeer alleen om samen te vatten (tip 3).

2. Niet meteen je gedrag verdedigen.

Het is heel erg verleidelijk om bij feedback ontvangen meteen je eigen gedrag te verdedigen of een verklaring te geven van het ‘waarom’ je het zo hebt gedaan of gezegd. Doe dit niet en realiseer je dat de feedbackgever jou aanspreekt op hoe hij jou ervaart. Dat zegt vooral iets over de feedbackgever. Probeer er dus met gepaste afstand naar te kijken.

3. Vat de feedback samen

Een samenvatting geven van wat je hebt gehoord heeft meerdere functies. Je brengt ruimte in het gesprek waardoor jouw primaire reactie naar de achtergrond verdwijnt. De feedbackgever hoort zijn eigen woorden terug en kan de feedback concretiseren.

4. Stel vragen ter verduidelijking.

In plaats van jezelf te verdedigen of in discussie te gaan bij, heb je er veel meer aan om vragen te stellen. Vragen die de mening van de feedbackgever kunnen verduidelijken. Op deze manier kun je er achter komen waar het concreet om gaat.

Bijvoorbeeld van doorvragen bij feedback ontvangen:
Feedbackgever: “Je rapportage van je laatste klantenbezoek laat te wensen over.”
Feedbackontvanger: “Wát laat er te wensen over?” of “Welk gedeelte van de rapportage?” of “Waarin verschilt mijn laatste rapportage met de voorgaande”?

5. Wees blij met feedback.

Ook al ben je wellicht overdonderd door de feedback, besef wel dat je nu weet wat een ander aan jouw inzet heeft. Misschien kom je anders over dan je dacht. Daar kun je – als je wilt – je voordeel mee behalen. Je leert hier iets over jezelf en als je jouw performance (verder) wilt verbeteren gaat dat niet zonder kennis.

6. Bedenk op welke wijze de feedback het best benut kan worden.

Het is aan jou als ontvanger van de feedback, om te bedenken welk voordeel je er mee kunt behalen. Realiseer je dat feedback gegeven wordt vanuit het perspectief van de ander. Mocht je twijfelen, is het verstandig om eerst bij een ander feedback te vragen – een ‘second opinion’ – voordat je beslist wat je met de feedback gaat doen.

7. Vraag af en toe proactief om feedback

Als je niet verast wilt worden door feedback is het aan te raden om vooral feedback te vragen. Als je zelf feedback vraagt, bepaal je zelf het onderwerp waarop de ander feedback geeft. Zo krijg je concrete, behapbare informatie. Feedback ontvangen wordt zo een automatische en handige manier van informatie over jezelf in te winnen.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten over de training in feedback ontvangen? »

Deelnemers van trainingen Feedback ontvangen Training Feedback ontvangen beoordelen ons met 4 van de 5 sterren (576 beoordelingen )

4.5/5
"Ik heb de training 'Feedback' ervaren als: waardevol, prikkelend, teamverbindend en brengt bewustwording op gang. Bedankt voor deze waardevolle investering in ons als professionals individueel en als... Lees verder
4/5
"De workshop 'Heb je even voor mij?' (Feedback geven/ontvangen) was op maat en bedient alle aanwezigen op hun eigen niveau en valkuilen. Ik heb geen verbeterpunten voor de workshop: ik vond de workshop... Lees verder
4/5
"Voor mij was de training Feedback zinvol, goed. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is voor mij inzicht en vertrouwen dat ik het ga kunnen. Rosa vond ik een ervaren, professionele, senioren... Lees verder
4/5
"Ik vond de workshop 'Feedback geven en nemen' best heftig, vooral omdat ik met deze dingen juist zo'n moeite heb! Maar heel goed voor mij want ik ga er nu mee aan de gang! De trainers Bastiaan en Isa... Lees verder
4/5
"Interactieve Feedbacktraining met veel praktijkvoorbeelden. Hierdoor kwamen dagelijkse situaties goed naar voren. Het meenemen van de trainingsactrice in de desbetreffende situaties gaf een duidelijk... Lees verder
4/5
"Ik ben zeer positief over de trainingsdag Feedback geven en ontvangen! Vooral de combinatie van in het ochtendprogramma boksen en in de middag oefenen met trainingsacteurs. Begeleider Marianne vond ik... Lees verder
4.5/5
"Ik vond deze training erg waardevol en nuttig, bruikbaar in onze werksituatie. De daadwerkelijke opbrengst van deze training Feedback is dat ik de aangereikte handvatten kan gebruiken in het geven en... Lees verder
4/5
"Ik heb de training als erg positief ervaren, in de zin van de manier van begeleiden door trainer Isa en het effect op de groep en mijzelf. De training heeft voor mij opgeleverd dat feedback geven een... Lees verder
4/5
"Ik vond de training Feedback geven en ontvangen fijn en leerzaam. Ik heb mijn collega's beter leren kennen we hebben geleerd elkaar beter te begrijpen. Trainer Gerard vond ik leuk en professioneel."... Lees verder
4.5/5
"Ik heb de trainingsdag Feedback geven en ontvangen ervaren als erg leuk en divers. Begeleider Floris vond ik professioneel. het was knap hoe Floris het programma omgooide en de door omstandigheden 3 uur... Lees verder
4.5/5
"De concrete opzet, kijken naar isolatiestijlen en formuleren van je feedback, heeft mij aangescherpt en geeft mij meer vertrouwen in het geven van feedback. De training Feedback heb ik als prettig en... Lees verder
4/5
"Ik heb veel aan de Communicatietraining Feedback gehad, met name de bewustwording van mijn eigen communicatie en die van een ander. Ik heb de training dan ook als positief ervaren. Ik ben me nu veel bewuster... Lees verder
3/5
De 'train de trainer-training' Feedback heb ik ervaren als redelijk tot goed. Ik had andere verwachtingen van de training, die wij als trainers uiteindelijk gaan geven. Nadat ik die had bijgesteld werd... Lees verder
3.5/5
"De daadwerkelijke opbrengst van deze training Feedback is voor mij dat ik bij feedback aan INGE denk ;-). Ik vond de training informatief en prettig. Trainer Allard is een sympathieke kerel met veel kennis.... Lees verder
4/5
"Het rollenspel in de workshop 'Feedback geven en nemen' was heel goed gedaan met echte praktijksituaties. Trainers Isa en Bastiaan konden heel goed meeleven in de soms merkwaardige manier waarin wij moeten... Lees verder
4/5
"Het was een leuke, interactieve Communicatietraining Feedback, een opfrisser die ik goed kon gebruiken. Trainer Isa is een leuk mens, duidelijk en levendig in het aanbieden, zeer goed in het luisteren... Lees verder
3.5/5
"De ochtend begon door omstandigheden helaas een beetje rommelig. Op zich werd dat door begeleider Floris proactief opgepakt en hebben we geoefend met de theorie van het feedback geven. Floris is een prima... Lees verder
4/5
"De training Feedback geven en ontvangen heb ik ervaren als prettig en zinvol. De daadwerkelijke opbrengst van deze training is voor mij dat ik meer met feedback ga doen in de praktijk en ik heb inzicht... Lees verder

je bent offline