Schakelen in het gesprek

Gesprekken kunnen vastlopen. Je praat bijvoorbeeld langs elkaar heen, het gesprek hapert of stokt, er ontstaat een vervelende sfeer, of het worden ‘welles-nietes’ gesprekken. Een manier om uit zo’n impasse te komen, is om het gesprek op vier verschillende communicatieniveaus te bekijken en vervolgens vanuit het juiste niveau het gesprek weer op te pakken.

Vier communicatieniveaus

Tijdens het voeren van gesprekken met anderen en/of medewerkers spelen de volgende vier communicatieniveaus voortdurend een rol: Inhoud, Proces, Interactie, Emotie.

communicatieniveaus Inhoud en relatie

Inhoud: waarover gaat het gesprek?

De inhoud wordt bepaald door het onderwerp. Waar gaat het gesprek over?

Proces: hoe gaan we het bespreken, wat zijn de spelregels?

Op dit niveau worden de spelregels bepaald. Bij het procesniveau gaat het om de vorm van het gesprek. Hoe gaan we het bespreken? Waar gaan we het bespreken? Welke afspraken zijn er gemaakt? Hoeveel tijd is er voor het gesprek uitgetrokken? Hoe worden besluiten genomen?

Interactie: hoe gaan we met elkaar om?

Op dit niveau wordt, vaak impliciet, afgesproken hoe we met elkaar omgaan. Hoe reageer ik op de ander en de ander op mij? Hoe wil ik met de ander omgaan (formeel, informeel, in samenwerking of er tegenin) en hoe voel ik me behandeld door de ander? Hoe is de sfeer? Krijgt iedereen de kans om iets te zeggen? Nemen we elkaar serieus?

Emotie: welke gevoelens spelen een rol?

Op dit niveau manifesteren zich de emoties bij jezelf en/of de ander. Emoties die kunnen optreden, zijn: boosheid, angst, blijdschap, bedroefdheid en alle afgeleiden daarvan.

Waardoor loopt het gesprek vast?

In de praktijk komt het voor dat we het inhoudelijk niet eens worden, omdat er niet is afgesproken hoe we de punten behandelen. Of je kunt jouw mening niet goed geven, omdat je steeds in de rede wordt gevallen. Het kan ook zijn dat je boos wordt of dichtklapt.

Hoe breng je een gesprek weer op gang?

De vier communicatieniveaus beïnvloeden elkaar dus. We komen ze in feite in elke conversatie tegen. Alleen zijn we ons er meestal niet van bewust. Gebruikmakend van de verschillende communicatieniveaus, kun je een gesprek dus sturen. Wanneer we de vier communicatieniveaus (bewust) gebruiken, spreken we van schakelen. Dit is het overstappen van het ene niveau naar het andere. Hier maak je gebruik van als blijkt dat je op het ene niveau niet verder komt omdat een ander niveau een blokkade opwerpt.

Sturingsmechanismen

Je kunt dus door middel van de vier communicatieniveaus een gesprek richting geven. Hieronder tref je per niveau een aantal stappen aan.

Inhoud: Waarover gaat het gesprek? Je gaat door op het onderwerp, stelt vragen, ordent en toetst.

Proces: Hoe gaan we de inhoud bespreken? Je stelt een agenda voor, maak afspraken over rollen, wie doet wat, geef een volgorde aan, spreek een tijd af.

Interactie: Hoe gaan we met elkaar om? Je gaat als het ware ‘boven het gesprek hangen’ en beschrijft wat er gebeurt. Hoe gedragen wij ons? Hoe reageren we op elkaar? Wat heeft dat voor effect?

Emotie: Welke gevoelens spelen een rol? Je benoemt het gevoel dat je bespeurt bij jezelf en bij de ander. Met andere woorden: reflecteer.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten over communicatieniveaus? »

Deelnemers aan de Training Schakelen tussen communicatieniveaus beoordelen ons met 4.5 van de 5 sterren (258 beoordelingen )

4.5/5
"Ik vond de aanpak van de workshop perfect. Het is goed om dit in een klein gezelschap, intensief in 2,5 uur te kunnen doen. Ik heb in de workshop geleerd om in een gesprek te schakelen tussen inhoud,... Lees verder
4/5
"De vraag hoe ik de workshop Schakelen tussen Communicatieniveaus heb ervaren vind ik een te open vraag. Als ik hierop antwoord wordt het een gemeenplaats of een vaag antwoord. Dus: ik geef de workshop... Lees verder
4/5
"Ik vond de workshop Schakelen tussen Communicatieniveaus prettig en ongedwongen. Voor mij is de opbrengst van deze workshop bewustwording van wat een goede voorbereiding voor het verloop van een gesprek... Lees verder
4/5
"We zijn niet heel erg ingegaan op de theorie maar hebben meer voorbeelden benoemd en een experiment gedaan. Hierdoor ben je er erg mee bezig zonder dat je de hele theorie hoeft door te nemen - die, qua... Lees verder
4.5/5
"Prettige workshop en zeer interessant. Fijn om het communicatiemodel als achtergrond te hebben en hier steeds op terug te kunnen vallen. Ik vond de groep ook mooi divers, wat interessante casussen en... Lees verder
4/5
"De opbrengst van deze workshop Inhoud versus Relatie is voor mij om aan de klant terug te vragen wat hij/zij verwacht van mij of een wedervraag stellen. Ik vond de workshop prettig en leerzaam. Trainer... Lees verder
3.5/5
"Ik heb de workshop Schakelen tussen Communicatieniveaus als ontspannen ervaren waarbij het onderdeel 'via gedachten communiceren' interessant was. De opbrengst voor mij zit hem in het feit dat ik af en... Lees verder
3.5/5
"Ik vond trainer Bastiaan goed. Hij verteld duidelijk en heeft leuke opdrachten en casussen. Het is opmerkelijk om te zien wat een gesprek met je doet als je face to face tegenover elkaar staat, ook al... Lees verder
5/5
"Ik geef de workshop een 10. Bastiaan is een goede, meedenkende cursusleider. Hij weet heel goed waar hij het over heeft en weet de vinger op de zere plek te leggen. Hij toont zijn kwetsbaarheid door eerlijk... Lees verder

je bent offline