Wat is collectief leren?

Collectief leren bestaat uit leerprocessen die in de sociale context verlopen. Het focust zich op het veranderen van organisatiegedrag of het construeren van collectieve kennis. Andre Wierdsma houdt zich al jaren bezig met collectief leren. Volgens hem is het optellen van de individuele leerprocessen niet hetzelfde als collectief leren. De dieperliggende patronen in de sociale context veranderen namelijk niet door individuele leerprocessen. Hiervoor is het nodig om collectief te leren op drie niveaus.

De drie niveaus van collectief leren

Wierdsma en Swieringa onderscheiden drie niveaus van collectief leren: enkelslag, dubbelslag en drieslag. Deze niveaus worden ook wel leerslagen genoemd. Deze leerslagen onderscheiden zich van single en double loop learning, omdat deze zich richten op het niveau van individueel leren.

Enkelslag leren: richt zich op het verbeteren van bestaande regels. Tijdens dit proces worden onderliggende inzichten of principes niet besproken. Gedragsverandering op het niveau van enkelslag leren ontstaat door het aanpassen van regels en afspraken. In deze leerslag worden ‘hoe’-vragen gesteld.

Dubbeslag leren: richt zich op vernieuwingen. De focus ligt niet alleen op het verbeteren van de regels maar ook op de achterliggende inzichten. Gedragsverandering op het niveau van dubbelslag leren ontstaat doordat medewerkers handelen vanuit nieuwe inzichten. In deze leerslag worden ‘waarom’-vragen gesteld.

Drieslag leren: richt zich op ontwikkelingen. Er worden vragen gesteld over de essentiële principes en missie en visie van de organisatie. Gedragsverandering op het niveau van drieslag leren ontstaat door verandering in principes of visie. In deze leerslag worden ‘waartoe’-vragen gesteld.

Waarom collectief leren?

Wanneer het huidige organisatiegedrag niet meer leidt tot de gewenste resultaten moeten er veranderingen worden door gevoerd. Een onderdeel van deze verandering is collectief leren. Het bevorderd innovatieve processen en stimuleer organisatie leren. Door de voortdurende veranderende omgeving en de noodzaak om continu te verbeteren is collectief leren een interessant instrument geworden.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Contact aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meer weten? »

Deelnemers van Collectief Leren beoordelen ons met 4.5 van de 5 sterren (465 beoordelingen )

4/5
"Van de workshops Zinvolle Gesprekken heb ik de workshops 'Wat is je vraag?' (Omgaan met weerstand) en 'Begrijpen wij elkaar o.b.v. van wederzijds begrip?' (Inhoud en relatie) gevolgd. Wat ik uit deze... Lees verder
4.5/5
"De training 'Trust&Feedback' heb ik zeer positief ervaren. Het was een intense maar fijne dag. De trainers Marja en Bastiaan straalden rust uit en door de sfeer die werd gecreëerd voelde iedereen... Lees verder
4/5
"De workshop 'Kennismaken met Feedback', als onderdeel van de Training 'Allround KCC-team worden' vond ik duidelijk. Trainer Frits gaf aan de hand van voorbeelden (rollenspel) aan hoe je feedback kan geven... Lees verder
4/5
"Het intakegesprek met Trainer Frits, voorafgaand aan de 'Herijkingsdag Samenwerking', is goed verlopen, de vragen waren gericht op de gestelde doelen voor deze bijeenkomst. Zeer prettige gesprek. Ik heb... Lees verder
4/5
"Ik was positief verrast over de training 'Allround KCC-team worden'. Ik vond de workshops zeer sterk en bruikbaar. We hebben duidelijke stappen gezet en een betere verstandhouding. Ongelooflijk. Door... Lees verder
3.5/5
"Begeleider Allard heeft ons goed en op de juiste manier begeleidt tijdens de sessie 'De softe kant van samenwerking in projecten'. Onze groep was groot genoeg, wat je wel merkt is dat er collega's minder/meer... Lees verder
3.5/5
"Ik heb mijn DISC-profiel aan een aantal collega’s laten lezen. Het delen van info kan denk ik van toegevoegde waarde zijn bij werksituaties. Hierdoor kun je soms beter plaatsen waarom iemand doet zoals... Lees verder

je bent offline