Wat is 360 graden feedback?

Met de 360 graden feedbackmethode wordt er feedback vanuit meerdere perspectieven verzameld. Het doel is dat de feedbackvrager (een medewerker, een collega of een leidinggevende) een breed beeld krijgt van zijn of haar huidige gedrag in de werksituatie. De 360 graden feedback wordt door directe collega’s gegeven, net zo alsook leidinggevende(n) en klanten feedback kunnen geven.

De methode kan bijvoorbeeld ingezet worden in beoordeling- en functioneringsgesprekken. 360 graden feedback kan als beoordelingsinstrument dienen in een assessment, maar ook als startpunt van een ontwikkelingstraject.

Principes van 360 graden feedback

Meerdere perspectieven: bij 360 graden feedback geven meerdere personen feedback op het gedrag van een werknemer. Het gebruik van meerdere perspectieven heeft een aantal voordelen boven het gebruik van één beoordelaar. Als eerste ontstaat er door de feedback van meerdere beoordelaars een completer en geloofwaardiger beeld van de werknemer. Het beeld is minder eenzijdig. Daarnaast zijn er meer observatiemogelijkheden. Een leidinggevende is niet altijd in staat alle aspecten van een werknemer te beoordelen. Een nadeel is dat beoordelaars het geobserveerde gedrag anders kunnen interpreteren. Iedereen kan een ander beeld hebben van succesvol gedrag. Om deze reden is het formuleren van concrete gedragsindicatoren van belang.

Zelfbeoordeling: de 360 graden feedback bestaat niet alleen uit de beoordeling van anderen, maar ook uit zelfbeoordeling. Op deze manier is er de mogelijkheid om het eigen beeld van vaardigheden en capaciteiten te vergelijken met het beeld van anderen.

Waarom 360 graden feedback?

De methode is een effectieve en efficiënte manier van feedback geven en ontvangen. Door de meerdere perspectieven ontstaat er een geloofwaardig beeld van de werknemer. De methode heeft vooral toegevoegde waarde op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Een groot voordeel van de 360 graden feedback is dat het verschil tussen het zelfbeeld en het beeld van de omgeving inzichtelijk wordt. Dit kan weer dienen als input voor toekomstige gesprekken en trainingen. Een voorwaarde voor het effectief gebruik van de methode is dat er concrete gedragsindicatoren waarop feedback wordt ontvangen geformuleerd zijn.

PAK organisatieontwikkeling gebruikt 360 graden feedback ook als meetinstrument om de opbrengsten van een programma te meten.

Contact aanvraag

Meer weten? »

je bent offline