Vanuit onze menselijke natuur straven we doelen het liefst na vanuit intrinsieke motivatie, altijd en overal, binnen en buiten het werk.

Wij zijn geïnspireerd en inspireren u graag om dat wat u weet ook in daden om te zetten.
Vanuit onze menselijke natuur straven we doelen het liefst na vanuit intrinsieke motivatie, altijd en overal, binnen en buiten het werk.
Kan ik hier mezelf zijn?
De meeste mensen willen vanuit intrinsieke motivatie voldoening uit hun werk halen. Meer voldoening dan alleen het behalen van taakinhoudelijke resultaten.
Zo willen we in ons team …
De positie van de teamleider staat onder druk
De term faciliterend leiderschap word steeds vaker gebruikt. En daar zijn we blij mee en we leggen je graag uit waarom.
Leid jij een …
In de praktijk blijkt het effectief tonen van eigenaarschap door teams, teamleden en teamleiders weerbarstig. Hoe komt dit?
Feedforward afstemmen is het uitspreken van je behoeften, zodat je beter kunt samenwerken aan een gemeenschappelijk doel.
Crisisbestendige organisaties willen niet alleen deze maar ook de daaropvolgende crises goed doorstaan. Zij kiezen voor verantwoord samenwerken.
Een slecht nieuws gesprek voeren is nooit leuk. Niet om te brengen en ook niet om te ontvangen. Alles over de do’s and dont’s van het slecht nieuws gesprek.
De training feedback geven en ontvangen van PAK is praktisch en verhelderend. Een inspirerende incompany teamtraining op maat met blijvend effect.
Deelnemers krijgen in deze training adviesvaardigheden inzicht in het adviesgesprek, persoonlijke valkuilen en praktische vaardigheden.
Ons programma klantgericht communiceren is praktisch en vol humor. Een communicatietraining waar uw klanten blij mee zullen zijn.
Duurzame inzetbaarheid. Wij werken met thema’s als vitaliteit, bevlogenheid, werkgeluk, werkdruk, strategische personeelsplanning en fysieke belasting.
Onze Deep Democracy training is gebaseerd op systemisch leiderschap en staat bol van de handvatten, op maat voor jouw organisatie.
Om de opbrengst van de inzet van trainingsacteurs te vergroten, zetten onze acteurs hun kennis van systemisch werk in in het rollenspel. Deze nieuwe manier van oefenen zorgt voor een grotere opbrengst van de training.
Een intervisiemethode is een methode voor het begeleiden van intervisie met collega’s. Hier vind je een beschrijving van verschillende intervisiemethoden.
Intervisie is een methode om met collega’s te leren van vraagstukken en successen uit de dagelijkse praktijk. Supervisie helpt om intervisie op te starten.
De supervisie wordt begeleid door een expert van buitenaf, een supervisor. Een supervisor is ervaren en expert op het gebied van samenwerken en leiderschap.
Communicatietraining omgaan met weerstand in gesprekken. Omdat je soms meer nodig hebt dan eenvoudige communicatieve vaardigheden. Praktisch en met humor.
Organisatieopstellingen geven inzicht in de dynamiek van de organisatie en laten de verhoudingen zien die optimaal functioneren in de weg kunnen staan.
Faciliterend leiderschap sluit aan bij de behoeften van zelfsturende professionals. Ze richten zich niet op het beheersen en controleren, maar op het ondersteunen van medewerkers.
Het achtvelden instrument helpt organisaties om leertrajecten gerichter in te vullen, door na te denken over wat je wil bereiken en wanneer je tevreden bent.
De verandersnelheid van organisaties bepaalt de manier hoe ze omgaan met veranderingen. Door een hoge snelheid kunnen ze beter inspelen op de omgeving.
De scrum-methode wordt ingezet om projecten effectiever en efficiënter te laten verlopen. De methode richt zich op korte doelen en cyclische processen.
In een aanspreekcultuur wordt er geleerd van gemaakte fouten. Medewerkers ervaren namelijk de vrijheid om feedback te geven en ontvangen op elkaars gedrag.
Bewust verzuimmanagement is er voor teamleiders die het verzuim willen terugdringen vanuit het contact met zowel de teamleden als de organisatie.
De cursus assertiviteit kan veel resultaat opleveren als onderdeel van een talentprogramma. We maken de cursus assertiviteit graag op maat voor jouw organisatie.
Het leerklimaat stimuleert of belemmert het leren in organisaties. Het beïnvloedt namelijk het leergedrag van medewerkers.
De learning action matrix helpt medewerkers in het proces van continu leren. Het zorgt ervoor dat medewerkers zowel actie ondernemen als reflecteren.
De betekenisgeving van medewerkers over veranderingen heeft effect op de uitvoering van het veranderproces. Theorieën houden hier vaak geen rekening mee.
Wil je dat werknemers de verandering ook op lange termijn blijven uitvoeren? Voor een duurzame verandering is een aantal factoren van belang.
De relatie tussen leiderschap en leren is door de verschuiving naar informeel leren steeds belangrijker geworden. Welke rol hebben leiders hierin?
De ontwikkeling van oudere medewerkers is belangrijk. Op deze manier blijven hun kennis en vaardigheden aansluiten bij de behoefte van de organisatie.
Jezelf presenteren doe je m.b.v. presentatietechnieken en vooral vanuit présence; een hoge mate van zelfbewustzijn in het hier en nu.
Het model van Kirkpatrick bestaat uit vier niveaus om een training te evalueren. De niveaus beoordelen steeds dieper het effect van de training op de deelnemers en organisatie.
Met behulp van de sociale netwerktheorie kunnen disfunctionele relaties tussen medewerkers ontdekt en aangepakt worden. De theorie analyseert deze relaties.
Informeel leren wordt binnen organisaties steeds belangrijker. Eraut beschrijft verschillende niveaus van informeel leren en hoe deze bereikt kunnen worden.
Het continu veranderen is een doorlopend proces van evenwicht tussen stabiliteit en veranderen. Werkmethodes worden continu aangepast aan de omgeving.
Het werken in teams is veranderd door de ontwikkelingen in de huidige maatschappij. In teams van de toekomst wordt het gedachtegoed rondom teams veranderd.
Hoogopgeleide professionals zijn minder goed in staat tot double-loop learning. Dit komt omdat ze geen strategieën hebben ontwikkeld om te leren van fouten.
Waarom zijn sommige organisaties en leiders succesvoller dan anderen? Aan de hand van de Golden Cirkel geeft Simon Sinek antwoord op deze belangrijke vraag.
Hoe ontstaan mentale modellen die ons denken en gedrag beïnvloeden? De Ladder of Inference beschrijft de onbewuste stappen bij het vormen van deze modellen.
Ons programma duurzame sales geeft direct resultaat. Een praktische salestraining met persoonlijke aandacht en humor. Op maat voor iedere doelgroep.
Waarom overleven sommige organisaties en falen andere? De organisatorische levenscyclus laat vier fasen zien waarin organisatie bloeien of achteruitgaan.
Hoe ziet u de cultuur in uw organisatie? Het Competing Values Framework onderscheidt aan de hand van twee dimensies vier soorten kwadranten van cultuur.
Hoe kunt u het functioneren van werknemers beoordelen? De 360 graden feedback methode is een manier waarop er een compleet beeld van een werknemer ontstaat.
Het Interacting Spheres Model beschrijft de spanning tussen managers en professionals. In een verandering is de verbinding tussen de partijen noodzakelijk.
Een organisatieconflict kan de effectiviteit van een organisatie bevorderen. Pondy onderscheidt in zijn model vijf opeenvolgende fasen van een conflict.
Risicomanagement heeft zowel een organisatiecomponent als een menselijke component. Samen vormen ze de risicocultuur.
Hoe kan gedragsverandering gerealiseerd worden? Het ijsbergmodel van McClelland laat zien hoe bijvoorbeeld overtuigingen en motieven gedrag beïnvloeden.
Het model van Mastenbroek kent vier doelen die tijdens het onderhandelen worden nagestreefd. Deze kunnen het onderlinge resultaat positief beïnvloeden.
De organisatiestructuur is afhankelijk van de vraag welke groep medewerkers dominant is. In een professionele bureaucratie is de operationele kern dominant.
Wat is de concurrentiepositie van uw organisatie? Met behulp van het vijfkrachtenmodel kan deze positie worden onderzocht en de strategieën worden bepaald.
Op deze pagina vind je timemanagement tips in twee categorieën. Tips in het omgaan met externe belemmeringen en in het omgaan met interne belemmeringen.
De rol van macht in een organisatieverandering is de afgelopen jaren belangrijker geworden. Het model van Boonstra laat vier perspectieven van macht zien.
De dramadriehoek bestaat uit drie rollen: de aanklager, het slachtoffer en de redder. Allen hebben als taak om in de winnaarsdriehoek te stappen.
Een cultuurverandering is erg moeilijk omdat het gebaseerd is op basis veronderstellingen. Het drie-lagenmodel geeft inzicht in de complexiteit van cultuur.
Het 70-20-10 model is volgens Charles Jennings een kader dat organisaties helpt bij het organiseren van hun leren. Het richt zich op het informeel leren.
De Bateson logische niveaus gaan ervan uit dat we veranderen en ontwikkelen door middel van leren en denken. Het model helpt om veranderingen te begrijpen.
Netwerkorganisaties zijn samenwerkingsverbanden waarbij organisaties gebruik kunnen maken van elkaars kerncompetenties en de positionering op de markt.
In de Roos van Leary worden verschillende gedragspatronen en het effect daarvan weergegeven. Met het model kan men bewuste keuzes maken in actie en reactie.
Om verandermanagement effectief te kunnen uitvoeren onderscheiden De Caluwe en Vermaak vijf veranderingsstrategieën: geel, blauw, rood, groen en wit.
De behoeftepiramide van Maslow onderscheidt vijf hiërarchische niveaus. Een niveau kan pas bereikt worden wanneer het voorafgaande niveau bevredigd is.
Groepsdynamica gaat over de processen die zich in een groep afspelen. Door als team bewust te zijn van de dynamiek kan er effectiever worden samengewerkt.
Motivatie 3.0 is een nieuwe manier van denken over motiveren. Het richt zich op onze intrinsieke motivatie voor autonomie, vakmanschap en zingeving.
Vanuit de cirkel van invloed ben je bezig met hoe je de situatie kunt beïnvloeden. Je handelt proactief en vergroot zo de cirkel van invloed.
Kernkwadranten zijn hulpmiddelen om een beeld te krijgen van jouw kernkwaliteiten. Het geeft zicht op jouw kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie.
Kernkwaliteiten zijn eigenschappen die tot de kern van een persoon behoren. Een duidelijk beeld hiervan zorgt voor het bewust inzetten van jouw kwaliteiten.
Geweldloze communicatie is een manier van communiceren ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Het doel is in verbinding te komen met jezelf en met de ander.
Feedforward benadrukt gewenst en positief gedrag in de toekomst. De focus ligt op wat de persoon gaat doen en niet op wat hij in het verleden heeft gedaan.
Voor het ontwikkelen van competenties is het persoonlijk ontwikkelingsplan een bruikbaar hulpmiddel. Het helpt om ontwikkelingsgebieden te bepalen.
Dienend leiderschap betekent dat leidinggevenden zich in dienst stellen van de mensen op de werkvloer en zich richten op de ontwikkeling van hun werknemers.
Bij effectief leiding geven wordt de stijl afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de medewerker. We onderscheiden vier verschillende ontwikkelingsniveaus.
Belbin teamrollen beschrijven het gedrag van werknemers wanneer ze samenwerken met anderen. Het patroon van deze rollen heeft invloed op de teamprestaties.
Medewerkers maken een ontwikkelingsproces door om te komen tot een zelfstandig werkende professional. De leidinggevende past zijn stijl aan op dit proces.
Betekenisvol werk, flexibiliteit en feedback zijn voor generatie y belangrijker dan het salaris. De vraag is: hoe ga je als organisatie hier mee om?
Met motiverende gespreksvoering kan je bijdragen aan duurzame gedragsverandering, door het uitlokken van verandertaal.
Ook zo moe van brandjes blussen? Bereik meer met minder moeite door oplossingsgericht werken. Stop ten eerste met andermans problemen oplossen.
Na een reorganisatie wordt met een teamopstelling duidelijk wat de gevolgen zijn van veranderingen. De teamopstelling geeft informatie over vervolgstappen.
Contact maken – Retail sales. Klanten weten steeds beter wat ze willen en de mogelijkheid om te vergelijken is enorm. Je zult je moeten onderscheiden.
Het uiten van bezwaren wordt nog wel eens verward met het uiten van weerstand. Je kunt leren dit te scheiden en bezwaren te benutten.
Tunneloperators inzicht geven in en verantwoordelijkheid laten nemen voor hun beslissingen en de effecten van hun gedrag voor tunnelveiligheid.
Waarom zijn we zo bang voor emoties op het werk? Wat maakt dat emoties op het werk ons zo verwarren? We leren u omgaan met emoties; zeker op het werk.
Non-verbale communicatie is de taal van je lichaam. Die liegt nooit. Non-verbale communicatie is vele malen bepalender dan verbale communicatie.
Mindfulness is een staat van actieve aandacht op het heden. Je observeert je gedachten van een afstand, zonder te oordelen of ze goed of slecht zijn.
Het Big Five persoonlijkheidsmodel bestaat uit vijf dimensies waarmee iemand beschreven kan worden. Het model wordt veel gebruikt door personeeladviseurs.
Samenwerken staat voor mij voor communiceren en hoe fijn is het om een werkplek te hebben waar zo goed en bewust mogelijk gecommuniceerd wordt?
Voor zelfsturende teams is het belangrijk dat de leidinggevende de balans vindt tussen sturing en zelfsturing. Twee factoren kunnen deze balans beïnvloeden.
Timemanagement wordt in de samenleving steeds belangrijker. Met behulp van het Eisenhowermodel leer je prioriteiten stellen en beslissingen maken.
SMART doelen zijn concreet en meetbaar geformuleerd. Ze helpen bij het bereiken van het doel en zorgen ervoor dat collega’s weten wat er verwacht wordt.
De STAR methode levert voorbeelden op van feitelijk gedrag. De methode kan je helpen bij het overtuigen van je competenties en ervaring in sollicitaties.
Het DISC model kan de samenwerking in een team verbeteren. Het geeft inzicht in je persoonlijkheidsstijl waardoor we onszelf en andere beter gaan begrijpen.
Wil je structuur aanbrengen in je coachgesprek? Het Grow-coachmodel bestaat uit vragen die verhelderend werken en structuur in een coachgesprek bieden.
Wat zijn redenen van organisatie achteruitgang en welke maatregelen kunnen verdere terugval voorkomen? Het model van Weitzel en Jonsson geeft een overzicht.
Op de juiste manier delegeren levert een win-winsituatie op: jouw werkdruk verlaagd én je motiveert jouw medewerker door zijn kwaliteiten te erkennen.
In zelfsturende teams zijn medewerkers samen verantwoordelijk voor het realiseren van een taak. Deze teams hebben positieve effecten op organisaties.
Een manager met inlevingsvermogen wacht met het uiten van een oordeel en probeert actief te luisteren om zijn medewerkers te kunnen begrijpen.
Feedback geven is het met iemand delen wat je waarneemt, gekoppeld aan het effect dat het op je heeft. Handige tips over feedback geven en ontvangen.
Alles over situationeel leidinggeven. De experts op het gebied van situationeel leiderschap leren u alle leiderschapsstijlen in een praktische training.
Wanneer je persoonlijk leiderschap ‘bezit’ ben je de leidinggevende over je eigen leven. Door deze houding kun je een inspiratiebron voor anderen zijn.
Positie, Actie en Kwaliteit bepalen volgens de PAK performance driehoek de performance op zowel organisatie-, afdelings- als gespreksniveau.
Gesprekken kunnen vastlopen. Tijdens het voeren van gesprekken met collega’s of klanten spelen de volgende vier communicatieniveaus voortdurend een rol.
Leer de vier leiderschapsstijlen toepassen. Om effectief leiding te geven stem je jouw leiderschapsstijlen af op de behoefte van de medewerker, per taak.
Zelfregulerend leren is belangrijk om het eigen leerproces te kunnen plannen en reguleren. In onze communicatietraining krijgt u de handvatten.
Kun jij jouw medewerkers op een hoger motivatieniveau krijgen? Lees hier hoe je met een motivatiegesprek de motivatie van je medewerkers kunt verbeteren.
Besluitvaardigheid, het model voor beslissen onderscheidt 4 verschillende stijlen: de Directieve, de Analytische, de Conceptuele en de Gedragsmatige stijl.
Hoe kan een organisatie continu de kwaliteit blijven verbeten en waarborgen? De PDCA cyclus is hiervoor een hulpmiddel en geeft een overzicht van stappen.
Met familieopstellingen krijg je een compleet beeld van de verhoudingen binnen jouw familie. Het geeft je inzicht over jouw plek in het familiesysteem.
Online 7 tips voor het ontvangen van feedback. Feedback ontvangen is minder makkelijk dan je misschien in eerste instantie denkt.
Hoe kunnen organisaties patronen in de sociale context veranderen? Collectief leren focust zich op het veranderen van organisatiegedrag op drie niveaus.
Hoe implementeer je een verandering succesvol? Het acht fasen model biedt verschillende fasen die nodig zijn om een verandering tot een succes te brengen.
Met behulp van het Greiner model krijgt het management zicht op de effectiviteit van verschillende managementstijlen en organisatiestructuren.
De wereld wordt steeds complexer, dit vraagt om een andere manier van leidinggeven. Wat houdt nieuw leiderschap in? En wat vraagt het van de leidinggevende?
Hoe raken medewerkers intrinsiek gemotiveerd? Volgens de zelfdeterminatietheorie komt motivatie voort uit het bevredigen van drie basisbehoeften.
Wanneer de communicatie tussen twee partijen verstoord is kan mediation een effectieve interventie zijn. De partijen worden dan begeleid naar een oplossing.
Gespreid leiderschap is een dynamisch proces waarbij het verwerven en toekennen van leiderschap afhankelijk is van de mate van expertise en ervaring.
Een succesvolle cultuurverandering is afhankelijk van goed leiderschap. Er zijn volgens Boonstra zeven essenties van leiderschap bij cultuurverandering.
PAK organiseert bijeenkomsten met organisatieopstellingen voor ondernemers, bestuurders en leidinggeven waarin zij antwoorden krijgen op hun vragen.
Cursus gesprekstechnieken. Als je bewust bent van het doel van het gesprek waarin je zit, is de inzet van de juiste communicatieve vaardigheden een logisch gevolg.
je bent offline